Full version: Vitt skum ur kattmun
Helen B
Hej i sommarvärmen,
Har varit uppe i norrbotten med familj och katt. En dag kom Kajsakatt springandes in och det skummade ur hennes mun som tusan. Hon var ganska så besvärad så länge det skummade, efter ca 10 min. slutade det. Någon som kan ha en aning om vad katter reagerar så på. Giftiga växter, ormbett, getingstick? Mina föräldrar har inget råttgift eller andra kemiska ämnen spridda i stugan. Hon mådde bra sedan.
Som vanligt är jag så tacksam för svar
wub.gif
Har googlat runt lite, men vore kul att höra om ni vet och kanske varit med om liknande med era djur.....
pejori
hon har troligen bitit i något som inte smakade gott. laugh.gif laugh.gif
mina katter, har gjort så för fästingar, tvestjärtar och annat småkryp. smile.gif smile.gif
en groda kanske? wub.gif
Whiskuchi
Tror hon har varit på en padda lite för närgånget tongue.gif
En kompis hund bet i en padda en gång, sen tuggade han fradga fem minuter. Och dagen efter när han såg en groda gick han en omväg biggrin.gif
pejori
dom har ju ett illasmakande slem som försvar, så det var nog något sådant...
tvestjätar ska tydligen också smaka väääldigt illa, om man får tro skummet smile.gif
Whiskuchi
Ja, tvestjärtar luktar ju till och med illa (har känt lukt ur tex träbrevlådor som varit invaderade) wacko.gif
Helen B
Ah, det var säkert en groda för det kryllar av dem i stugan. Det såg helkonstigt ut när det skummade ur henne.
Tack för svaren! wub.gif
Lilla Selma
Hej! Eskil, en av mina tre kattherrar, hade varit ute och spankulerat och råkat få tuggummi mellan trampdynorna och skulle slicka sig ren. Då fick han tuggummi uppe i gommen, och eftersom katter har hullingar på tungan och ränder uppe i gommen som liksom "matar" allting inåt/neråt svalget på dem, fick han all möda i världen. Inte tror jag att han gillade smaken heller... Han skummade som bara den och han är långhårig, så skummet fastnade i skägget på honom. Panik fick han och försökte springa ifrån obehaget. Men det gick över det också... wub.gif

Stackars kissar, inte kul när det skummar - det måste kännas ganska skumt... tongue.gif

Hälsar Selma
stina
Jag hade tidigare två katter som var våldsamt åksjuka. Dom skummade alltid jättemycket när dom mådde illa.

/Stina
storm
paddor tror benhårt att det har varit paddor,jag har sett flera hundar, kattor själv, fan dom pissar så det skummar ur käften på de stackars djuren.
zaaritha
Även stora sniglar gör att det skummar ur kattmunnar!
storm
sniglar? man lär sig någåt nytt varje dag.
zaaritha
Ja--våra katter tar in skogssniglar o se´n skummar det ur nos o mun!
Lilla Selma
Undrar om det inte kan vara det kletiga och smetiga som gör att det skummar - tuggummit var ju också kletigt... sad.gif

Mina kissar struntar i att ta in sniglar, så det har jag aldrig sett...

Släppta ödlestjärtar har vi däremot gott om i vårt hus blink.gif

Hälsar Selma glatt
Morbid
Min gissning är också padda. Grodor däremot har inte lika starkt gift på sin kropp, så det tror jag inte. (Grodor har slät hud och hoppar, paddor har knottrig/vårtig hur och promenerar. (Om det inte är småpaddor, då hoppar de med..))
zwinto
Hejsan!!

Jag hade en katt som det kom vitt skum ur munnen när vi gick till veterinären... Precis som det kom p g a att han va nervös (typ börja tugga fragda, eller nå).

Men i det här fallet så har han säkert vart och smakat på något han ångra smile.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon