|
Eva 33c
08-07-2006, 20:30
I morgon ska jag ha Trädgårdsvisning. I ett svagt ögonblick svarade jag "Ja" till detta i vintras när den lokala avdelningen av RST som jag är med i frågade. Nu har jag faktiskt lite ångest och ser bara allt ogräs och annat mindre lyckat i rabatterna. Visserligen har jag faktiskt hunnit lite mer än vanligt pga denna "press" med ett datum men tiden räcker inte till allt jag skulle vilja ha gjort. Vad har ni för erfarenheter av att ta emot folk på besök i er trädgård? Jag är rädd att de ska ha för höga förväntningar och sedan bli besvikna... (Hoppas som ni förstår på lite uppmuntran och peppning från er...  )
pusillus
08-07-2006, 21:30
Förstår din oro och skulle själv inte våga, men jag tycker du gör helt rätt i att ställa upp. Det är ju jättekul att få titta in i andras trädgårdar, just att det inte är så där perfekt som i de flesta parkmiljöer gör att man får inspiration och odlarlust. Så tror jag de flesta tycker, att man vill känna igen sej lite, så var inte rädd att de kommer med förutfattad mening om hur just din visning ska se ut. Jag är säker på att det kommer gå bra, relax !! /pusillus (Berätta hur det gick)
ingrid fuxwall
08-07-2006, 21:36
Du kan väl skriva och berätta hur det gick.
ingrid
Eva 33c
08-07-2006, 22:07
TACK för er medkänsla och uppmuntran! Nu ska jag snart gå och kägga mig, har lite att fixa i morgon före klockan 10... (Jag ska avlägga rapport sedan när det är över.  )
Madeleine1
08-07-2006, 22:15
Jag skulle nog inte våga, men det kanske inte är så farligt som man (jag) tror... Det vore jättekul att höra hur det gått för dig!
Margith
08-07-2006, 22:22
Eva, jag tycker att Pusillus har alldeles rätt! Jag har inte haft förmånen att ha sett så väldigt många trädgårdar, men de som inte är "allt igenom perfekta" är de som ger mest inspiration Jag anser dessutom att vänligare människor än trädgårdsmänniskor, det finns inte Så jag är alldeles övertygad om att din trädgårdsvisning kommer att gå jättebra, inte nog med att du ger andra människor inspiration, du kommer att få massor tillbaka Och lite ogräs här och där... vad spelar det för roll? det har vi allihop, om vi bara vågar vara ärliga Jag ser fram emot din rapport när det är över Kram och lycka till! Margith
råse-marie
09-07-2006, 06:24
kerstin z5-6
09-07-2006, 14:56
Det brukar vara trevligt , många frågor och prat.-men efteråt brukar man vara rätt utpumpad Lycka till! K
Berätta nu! Är så nyfiken!
råse-marie
09-07-2006, 20:31
ja nu vill vi höra hur det gick
pusillus
09-07-2006, 20:43
Jag väntar också!!!
/Pusillus
kristerh
10-07-2006, 10:31
Det blev nog för mycket  hon kanske har tuppat av krister
Eva 33c
10-07-2006, 11:13
Ja nu är det över! Och ni hade rätt allihop! Trädgårdsmänniskor ÄR bland det vänligaste människor som finns. Lite OGRÄS här och där spelar ingen roll. Och jag var alldeles SLUT efteråt efter att ha pratat och disskuterat trädgård oavbrutet halva dagen. Dessutom ville de köpa plantor av mig, det hade jag inte riktigt räknat med. Jag hade lite halvhjärtat krukta upp några självsådder i våras och de gick som smör i solsken. Och de kastade lystna blickar på mina perennsådder och sa att alla de plantorna kunde jag omöjligt få plats med i min egen trädgård. För att belysa ogräs-aspekten, så fick jag frågan vilket ogräs jag hade störst problem med. Jag nämnde mina antagonister knölklockan, maskrosen och revsmörblomman. Men ingen av dem hade sett något av dessa ogräs! ( sa de i alla fall...) Och jag lovar att det finns fullt av dem överallt, men de var så fokuserade på det positiva att de inte lagt märke till dem. Eftersom jag är webmaster på föreningen hemsida så har jag lagt ut ett litet bild-collage från visningen, som var nr 2 i år. (Det finns bilder från Visning 1 också) Själv var jag ju fullt upptagen med prat men min make fotograferde under dagen. Om ni vill titta, klicka här! Och välj sedan "Trädgårdsvisning 2"Jag kan nog tänka mig att göra om det här ett annat år igen!
malin72
10-07-2006, 13:48
det såg jätte fint ut  kul att det gick bra
kerstin z5-6
10-07-2006, 14:03
Trevligt!!
Håller med Kerstin; vad i hela friden vill du göra när du kommer någonstans där de har någon perenn du inte redan har. Drägel, drägel... Har du kollat att ingen hade någon liten spade med sig?
Eva 33c
10-07-2006, 17:25
Ja ni har rätt, vad tänkte jag på egentligen, klart de vill ha växter precis som jag! Men man är ju så van vid sitt eget och tänker att det är väl inte så eftertraktat osv. Nu har jag i allafall lovat kruka upp lite till "växtmarknaden" i september. "Om ni är intresserade av något?" sa jag "Vi är intresserade av allt" var svaret. Tack också till er här på forumet för era positiva kommentarer om min trädgård, det värmde. (Appropå spade: Jag har inspekterat trädgården och inte hittat några mystiska hål...  )
Vad härligt du bor Eva, underbara bilder, måste vara jättekul visa trädgården, klart det gick bra. Vad härligt med en jordkällare, det hade vi hemma när jag var barn. Tack för titten
Madeleine1
10-07-2006, 23:03
Modigt att ta steget in i trädgårdsvisarvärlden! (puh - långt ord...  ) Jag blir lite avis att ni har en så aktiv klubb med en fin hemsida. Det är i och för sig möjligt att vår STA förening är ganska aktiv, men jag har inte riktigt tagit steget in i klubbvärlden även om jag betalat medlemsavgiften under flera år. Vilken fin trädgård ni har!!! Och ni tar väldigt fina bilder!!!  igen
Limeblossom
11-07-2006, 20:33
Vad fint det ser ut! Nu måste jag ju komma och titta. Har du varit till Engström i Enviken på visning någongång?
Eva 33c
11-07-2006, 20:46
Tack för alla berömmande ord, ni är så snälla. Limeblossom: Jag har bara varit till Engström en gång för jättemånga år sedan för att handla något, och den gången var han inte hemma utan hans mamma sålde plantorna till oss. Då var det inte så mycket att se än heller tror jag. Det skulle vara kul att se hur det ser ut nu. Vi kanske kan slå följe rentav? Vi kan höras om det via mail.
CITAT (Limeblossom @ 11-07-2006, 21:33) Vad fint det ser ut! Nu måste jag ju komma och titta. Har du varit till Engström i Enviken på visning någongång? Enviken? Dalarna?! Nu blev jag nyfiken!
grycken
12-07-2006, 06:26
Denna inbjudan fick jag häromdagen. Björn annonserar även i Falu Kuriren. Den är värd ett besök, en synnerligen originell trädgård.
ÖPPEN TRÄDGÅRD hos ENGSTRÖMS TRÄDGÅRD KLOCKARNÄS, ENVIKEN
Fredag 14 juli Kl. 10.00 – 18.00 Lördag 15 juli Kl. 10.00 – 18.00 Söndag 16 juli Kl. 10.00 – 18.00
GUIDNING i den unika visningsträdgården med mer än 3.000 olika sorter, varav många örter och kryddor och ett stort antal gammaldags växter.
FÖRSÄLJNING
ARTBESTÄMNING medtag dina namnlösa växter och Du kan få reda på vilken växt det är.
Björn Engström tel. 0246–23165 och Studieförbundet Vuxenskolan
VÄLKOMNA
Limeblossom
12-07-2006, 21:47
"Synnerligen originell trädgård." Det kan man verkligen säga.... och han kan massor, inte bara om växter. Får se om jag ska dit, det var något år sedan sist. Ska till Wij på fredag iallafall.
Wij är en upplevelse! Glöm inte äta i restaurangen! GOD mat!
Limeblossom
15-07-2006, 08:37
Nåja, Wij var en upplevelse men inte den "våta dröm" jag hoppades på.
Eva 33c
15-07-2006, 10:10
Jag och min man var till Wij trädgårdar lite tidigare i somras. Jag hade på tok för höga förväntningar med tanke på allt som skrivits och sagts om denna anläggning så jag blev riktigt besviken. Eller så missade vi något. Som grädde på moset fick vi urusel mat på restaurangen (maten var så salt att inte ens maken som alltid saltar extra kunde äta upp den), och den var inte billig. Kanske var det sommar praktikanter den dagen, men när man i sin broshyr skriver att restaurangens mål är att folk ska åka till Wij för matens skull och se trädgården när de ändå är där, så har man skapat stora förväntningar igen. Något återbesök där blir det inte inom överskådlig tid.
Ophelia
15-07-2006, 12:12
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|