Gaia
Vi har odlat sallad tidigare, men aldrig råkat ut för detta. Något knytt äter upp själva salladsroten på alla plocksalladsplantor. En efter en ser "vesen" ut och när man tar i plantan så får man alltihop i handen. En fiende bor i kökslandet, helt klart, och jag vill gärna veta vad det är. Är det någon här som vet?

Jag var och badade tidigare idag, och fick för första ggn se en blå jungfruslända - en syn för gudar rolleyes.gif Tänk vad man kan bli glad/arg för knytt som man aldrig har vetat existerade förut blink.gif

Så här ser förresten en blå jungfruslända ut, den flyger som en fjäril och är så blå, så blå:
flower
kan det vara salladsrotlus kanske.. ser rötterna och jorden runt plantan blåktig ut så är det ett angrepp av dessa..
Gaia
Hej och tack för svar! Jag antar att det föll bort ett a och att det skulle stå blåaktig? I så fall nej - inget blått i sikte, bara en uppäten och ihålig rotstam som går i rosa!
Åsa, mälardalen zon 2
Rotlus suger bara på roten den biter inte av, löss har inga bitande mundelar, jag gissar att det är någonting liknande harkrankslarver, skalbaggelarver el dylikt de har tuggande mundelar och kan äta upp rötterna helt.
Gaia
Jag satt och kikade i Karins Berglunds utmärkta bok Din trädgård, och tror att jag har hittat vad det är som äter upp vår sallad - knäpparlarver! Så här står det: "Knäpparlarver lever av rötter och rotfrukter. De trivs bäst i gräsmark och är vanligast i en nyss uppgrävd gräsmatta. Problemet brukar försvinna efter ett-tre år."

Det verkar ju stämma. Vi har precis flyttat till ett nytt hus där hela kökslandet var helt igenvuxet sedan flera år tillbaka. Vi har grävt och rensat en bit av landet så att vi kunde odla lite i år.
KURT
CITAT (Gaia @ 09-07-2006, 15:34)
Jag satt och kikade i Karins Berglunds utmärkta bok Din trädgård, och tror att jag har hittat vad det är som äter upp vår sallad - knäpparlarver! Så här står det: "Knäpparlarver lever av rötter och rotfrukter. De trivs bäst i gräsmark och är vanligast i en nyss uppgrävd gräsmatta. Problemet brukar försvinna efter ett-tre år."

Det verkar ju stämma. Vi har precis flyttat till ett nytt hus där hela kökslandet var helt igenvuxet sedan flera år tillbaka. Vi har grävt och rensat en bit av landet så att vi kunde odla lite i år.

Knäpparlarver brukar vara gulaktiga och tämligen lätta att upptäcka. Jag har aldrig hört att de skulle äta rötter på salladsplantor (men de äter ju rötter på gräs).
Gaia
CITAT (KURT @ 10-07-2006, 09:05)
Knäpparlarver brukar vara gulaktiga och tämligen lätta att upptäcka. Jag har aldrig hört att de skulle äta rötter på salladsplantor (men de äter ju rötter på gräs).

Ja, inte vet jag, men i boken står det att man kan lägga ut halva potatisar som fångstfällor
unsure.gif
Bitta98
Har haft samma problem, det var harkrankslarver. Käkade av salladen vid marken. Petade lite i jorden runt de avätna plantorna och hittade harkrankslarver.
Gaia
CITAT (Bitta98 @ 10-07-2006, 19:54)
Har haft samma problem, det var harkrankslarver. Käkade av salladen vid marken. Petade lite i jorden runt de avätna plantorna och hittade harkrankslarver.

Aha, det var ju det som Åsa var inne på! Då ska jag ut och peta runt plantorna imorgon!
Hur ser harkrankslarver ut?
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut såhär de blir ganska stora runt 3cm.
Gaia
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-07-2006, 23:34)
Ser ut såhär de blir ganska stora runt 3cm.

Aha, nä...jag såg inte en endaste liten larv bland salladen, men däremot flera vissna plantor. Tack för info-bilden!
Bitta98
Dom rackarna kan vara ända ner till 5cm under jordytan, och det behövs bara ett par stycken för att ställa till det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon