styltlöparen
Hej,

Jag har precis byggt en ny kompost. Jag har bemödat mig om att försöka blanda kväverikt och kolrikt material men det blir liksom ingen fart. Enligt min termometer ligger temperaturen ungefär på samma nivå som lufttemperaturen. Enda gången det "hettar till" är när jag fyller på med nytt material, oftast en blandning av gräsklipp, halm och annat. Då puttrar den upp i 40-45 grader under några dagar tills värmen ebbar ut. Jag undrar nu om något är fel eller om nedbrytningen sker ändå, och om jag kan göra något för att bättra på situationen. Jag har vattnat komposten några gånger ner den har kännts torr och luftat det övre lagret några gånger. Alla råd är välkomna! smile.gif
rosita
Jag antar att det är en trädgårdskompost och i så fall är det bra att vattna med guldvatten nån gång emellanåt. Den behöver inte vara så utspädd som till växter (1 - 9) utan sisådär 1 - 4. Det brukar sätta lite fart. Men en trädgårdskompost brukar väl inte "puttra" hela tiden, den tar lite tid på sig att bli klar liksom.....
styltlöparen
Hej,

Jag kanske är lite för ivrig biggrin.gif

Hälsningar, Johan
KURT
Nej en trädgårdskonpost brukar inte bli speciellt varm, man måste ha i mycket kväve i så fall.
Kat
Gödsel.
kristerh
det behövs vatten oxså wink.gif
krister
Eva i Västerås
Som sagt, trädgårdskompost blir aldrig sådär jättehet. Då skulle ju aldrig daggmaskarna klara sig, eller gråsuggorna. Låt det ta sin tid.
Ogräsfröna klarar sig ändå i trädgårdskomposten, oavsett vad du gör.
Jag (dvs familjens män...) vänder min trädgårdskompost vår och höst. Har 3 bingar, och i den 3:e vänder jag ner matkompost som stått ett halvår. Men då är trädgårdskomposten bra nära färdig jord.
Matkomposten sköter jag lite noggrannare, vänder oftare och blandar i strö, så den inte ska börja lukta.
Kompost är häftigt. Det växer så oootroligt i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon