betsla
Japp, precis som rubriken antyder...

Jag har köpt en gurkplanta men jag vet inte vad det är för sorts gurka. Är det vanlig slanggurka (tror inte det, de verkar vara för korta och knubbiga) eller är det nån slags inläggningsgurka (finns det nåt som heter så?)?

Hur vet jag när den är mogen att plockas?

Hur gör jag för att den ska överleva och producera mer gurka? Just nu är det 2 st på gång.

Åsa, mälardalen zon 2
Skulle kunna vara en inläggningsgurka men de brukar ofta vara knottrigare, det skulle även kunna vara en kort slanggurka, kallas ofta salladsgurka eller minigurka, den ser färdig ut att plockas nu. När änden på frukten är trubbig brukar det vara hög tid att skörda. Efter att man skördat fukten satsar plantan på ännu mera blommor + frukter.
betsla
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-07-2006, 23:43)
Skulle kunna vara en inläggningsgurka men de brukar ofta vara knottrigare, det skulle även kunna vara en kort slanggurka, kallas ofta salladsgurka eller minigurka, den ser färdig ut att plockas nu. När änden på frukten är trubbig brukar det vara hög tid att skörda. Efter att man skördat fukten satsar plantan på ännu mera blommor + frukter.

Ah, visste inte alls det är om trubbiga ändar... smile.gif

Tack Åsa!
rosita
Om det är minigurka, brukar den bara bli ca 10 cm lång och ca hälften så tjock som vanlig gurka. Det är en gurka med lite sötare smak och den är bara såååå god. rolleyes.gif Ju fler man plockar, desto fler kommer det! smile.gif
betsla
CITAT (rosita @ 09-07-2006, 09:14)
Om det är minigurka, brukar den bara bli ca 10 cm lång och ca hälften så tjock som vanlig gurka. Det är en gurka med lite sötare smak och den är bara såååå god. rolleyes.gif  Ju fler man plockar, desto fler kommer det!  :)

Fast den här är väldigt kort och knubbig... Minst lika tjock som en vanlig gurka. Kan det vara en inläggningsgurka utan knottror? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Alla minigurkor är inte smala, Beit Alpha och Passandra brukar inte vara smala och Beit Alpha kan bli runt 15-20cm lång det finns många sorters salladsgurka/minigurka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon