Lena EL
08-07-2006, 21:17
Har en enormt stor schersminbuske som behöver förminskas så att vi kan komma fram i vår lilla trädgård. I våras gallrade jag ur några gamla grenar för jag trodde att man behövde göra så för att hålla den fräsch. Har läst här på sidan att det inte alls är nödvändigt... Nu är den ganska trist och gles i mitten. Finns det något man kan göra för att rädda den eller ska jag ta ner den helt? Till saken hör att den fungerar som "rumsavdelare" och döljer baksidan som inte är så kul att se från altanen... Tacksam för tips.
Eva 33c
08-07-2006, 22:02
Jag tycker du ska avvakta lite till. Schersminerna brukar skjuta nya skott efter blomningen, som hos mig i allafall håller på än. Kanske den tätar till sig då. Om den fortfarande är ful i höst kan du klippa den mer radikal till våren. Fast jag tror inte du kommer att behöva det. Schersminer är tåliga saker som tål det mesta utan att lägga av. Den är en av mina absoluta favoritbuskar och jag har trädgården full av dem. Nu när de blommar parfymerar de hela omgivningen. Underbart!
Jag stubbade min stora ,risiga, 30-åriga schersmin förra sommaren (10 cm)! Radikalt kan man tro men den har redan växt upp till 1 meters höjd i år! Blomningen lär dock dröja ännu ett eller ett par år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.