vxtvrk
Jag har testat att f frn av bland annat Munkhtta att gro utan framgng. r det ngra speciella knep som mste till? Jag sdde dem inomhus. Ska de gro kallt? Kanske vxla mellan temperaturerna? Ska man behandla dem p ngot speciellt stt? Stratifiera dem? Skrapa frskalet? Ss pinfrska? Mste ha ljus eller mrker?
r det ngon liten hemlighet som jag missat eller har jag bara otur med frna.
Hade varit tacksam fr alla frslag.
sa, mlardalen zon 2
Shr str det i Tom Clothiers databas

"Arum alpinum, creticum, dioscoridis, italicum, and maculatum , Slow germinator - up to a year or more. Store seeds in layers of moist sand in the shade. Check seeds regularly in the spring, and sow them all as soon as radicles appear"

S det lter som om man mste ha mycket tlamod nr man ska frfrka Arum. +Jag skulle testa stratifiering.
vxtvrk
Tack! Nu vet jag vad jag ska göra. Jag ska med andra ord inte kasta bort det som finns i mina krukor ännu.
Av ren nyfikenhet. Var hittar man "Tom Clothiers" databas? Den låter intressant.
sa, mlardalen zon 2
Hr hittas Tom Clothier
vxtvrk
Tack smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon