sariva
Hej

Har en platå på ca 70m2 i trädgården som jag ska fylla med waldsteinia. Har sökt här på forumet och på google men jag kan inte hitta något om hur tätt dom skall planteras. Någon som vet?
Sen undrar jag, lat som jag är, behöver jag gräva upp hela platån från allt gräs eller räcker det om jag bara gör planteringshål och hoppas att waldsteinian tar över?
kerstin z5-6
Du måste ta bort allt ogräs - planteringsavstånd15 -20 cm om du vill att det ska gå snbbt -=mindre rensning

ps: är det ett skuggigt ställe ? det verkar lite stort för bara ett växtslag ?
sariva
Tack för svaret.
Okej, bara till att gräva då...
Det är sol större delen av dagen på platån.
Tanken är, hoppas jag förstått waldsteinian rätt, är att jag ska få allt detta gula som en liten energi kick på försommaren och att den senare skall agera nästan som gräs fast ändå inte vara gräs liksom.
Hoppas mina tankar fungerar så som jag vill.
Ewa L
CITAT (sariva @ 09-07-2006, 23:33)
att den senare skall agera nästan som gräs fast ändå inte vara gräs liksom.

Menar du att du skall gå på den?

Jag har Waldsteinia lite här och var i trädgården. På torra och soliga platser. Visst händer det att jag går på den, men den tål ju inte så mycket.
sariva
Nej, det är en del av trädgården som syns en hel del men som aldrig används.
kloka_elin
Hur har det gått med din waldsteiniaodling?

Skulle själv gärna ha en stor yta av detta i min trädgård, och det ligger rätt soligt, så jag vore tacksam för kommentarer från någon som provat smile.gif .

/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon