Fru Frö
Hej!

Satte förra året Thuja Brabant som häck, och de är alldeles bruna och fnöskiga nederst och innerst mot mitten på stammen
ohmy.gif Har jag vattnat för dåligt? unsure.gif Eller är det solen som gör så huh.gif ? Kan jag gödlsa med något kanon-medel? blink.gif
Hjääälp! Jag vill ha en frisk och GRÖN häck!
Almdalen
Många thujor ser lite tråkiga ut tidigt på våren, ofta beror det på kyla och torka. Prova att vattna, jag har haft samma problem men nu verkar de växa igen, jag gav dem också lite kogödsel.
biggrin.gif
Ingegerd
Trädgårdsmannen
De brukar bli lite bruna och trista - särskilt en kall vinter med vår i kombination med kyla och lite snö. Normalt sett slår Brabant nya fina skott så här års och då ser du snart inte de fula längre.

Nu är den ju nysatt och jag antar att du skall ha en jämn fin form på den längre fram. Tänk då på att inte klippa den i toppen förrän den nått sin slutgiltliga höjd för sedan växer den inte mer uppåt sett.

Viktigt är också att du INTE klipper den med helt lodräta sidor utan lite lutande inåt toppen för annars får du trista nedre partier som ett brev på posten för ljuset kommer inte ner (skyms av toppen).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon