jkjell
Alltför optimistisk har jag varit med plantor i växthuset. Nu trängs en 8 gurk, 8 squash och ett dussin tomatplantor på alltför litet utrymme. Gurkan, liksom squashen, är uppe i taket redan och behöver vikas neråt igen. Tomaterna är nära. Och markutrymmet per planta (och därmed näringstillgång) är nog alldeles för litet.

Jag undrar: Kan man beskära, utöver tjuvningen av tomaterna, så att inte allt växer till sig för mycket? Kan squashplantorna bli hur stora som helst? Kan man tillfära näring om man är orolig för att det finns för lite jord?

Tack för kloka svar
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är någonting liknande vintersquash (vet du vilken sort det är) du har och den växer ju som pumpa = rankor åt alla håll och kan täcka många kvm (en planta) de flesta brukar nog inte odla squash, pumpa och liknande i växthus utan utanför. Vanlig sommarsquash/zucchini växer ofta kompakt som små buskar. Om det finns frukter på squashen borde du kunna klippa av rankan några blad efter den sista frukten och sedan försöka hålla nere växten i storlek är det någon vintersquash så ska frukterna sitta kvar länge på plantan och mogna.

Även tomaterna kan klippas men då kan det bli färre nya frukter på plantan man brukar ju ex. toppa tomaterna i augusti för att få de frukter som sitter på plantan att mogna något snabbare + fösöka se till så det inte kommer så många nya frukter som ändå inte hinner bli klara. (själv sänker jag ner mina plantor när de når taket men du har nog för trångt för att göra så.

Testa squashen utanför växthuset nästa år de brukar behöva massor av plats + växthuset kan användas till mer värmekrävande växter.

Näring måste man ALLTID tillföra i grönsaksodlingar flera gånger under odlingssäsongen näringen kommer dock få plantorna att växa och bli ännu större, squash är en sån gröda man brukar kunna plantera nästan direkt i gödselhögen så dina plantor ifall du inte gödslat dem är kanske små jämfört hur de brukar kunna bli.

På bilden är det sommarsquash längs långsidan på växthuset den växer kompakt som en buske. Duschen är placerad bland vintersquashen och pumpan.

jkjell
Jo, det var ett misstag att sätta squashen i växthus. Fick för mig att den behöver det. Det är sommarsquash, zuccini, hittar nu inte fröpåsen. Ska då avvakta efter lite mer fruktsättning och då eventuellt toppa/beskära.

Vad för slags näringstillförsel till grönsaker i växthus under säsong?
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är sommarsquash låter växtsättet konstigt med tanke på att de brukar växa som i en rosett fast det kanske är ljusbrist som fått dina plantor att sträcka på sig. Är det sommarsquash ska man skörda ofta, gärna när frukterna bara är 15-20cm och inte låta frukterna sitta kvar för länge och då är jag lite osäker på om man kan klippa, man bör ju då inte klippa bort de delar som det kommer nya frukter på.

Vilken näring du väljer är en smaksak det finns konstgödning typ blå korn (finns i fast form och i flytande) eller så kan man även använda häst/ko/hönsgödsel man kan även vattna med sådant som nässelvatten, vallörtsnäring, guldvatten eller köpta flytande ekologiska gödningar. Växterna bryr sig inte om ifall det är konstgödning eller ekologisk gödning.
Christa
Jag brukar lägga hönsgödsel i vatten och gödselvattna i växthuset med. Se upp bara så du inte tar för stark blandning. Jag brukar lägga hönsgödsel i en stor hink och hälla på vatten. Sedan får det stå och gotta sig någon dag innan jag sedan häller av någon liter av vattnet i en vattenkanna och fyller på med vatten så det blir en spädning av ungefär 10 gånger. Det går ju åt några kannor och sedan fyller jag på mer vatten i hinken och håller på så till gödslet i hinken tar slut.

Nu har jag flyttat och har inget växthus och en pytteliten tomt. Dock har jag squash och pumpa och i grundgödslingen före plantering använde jag guldvatten (min egen urin). Läste dock i en skrift från SLU att man skulle sluta använda detta 1 månad före skörd. Undrar dock lite över detta eftersom de i samma skrift skrev att urin är sterilt och att risken för smitta är minimal. Vad säger Åsa om detta månne? Du hade ju med guldvatten i dina förslag. Klart att man inte vill hälls sådant direkt på någon som snart skall skördas men det vill jag inte göra med hönsgödsel heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon