jkjell
Mitt sommartorp och trädgård är i södra Finland, nära Lahtis. Växtzon 2 i Finland. Motsvarar nog ungefär växtzon 2 eller 3 i Sverige. Är det för sent att sätta potatis nu i juli? Tror att vi sällan har frost förrän sent i september.
Lady Hamilton
smile.gif Visst låter det lite sent men vad har du att förlora? Möjligtvis att potatisen inte hinner växa sig så stora..........men vad tycker vi oftast är godast på midsommarafton? rolleyes.gif Sedan så hinner nog inte dina "potatisar" få så tjockt skal så att de är lämpliga att "vinterförvara" någon längre tid.
smile.gif Men jag tycker att det låter som en kul idé. Skriv gärna sedan och berätta om hur det har gått m.m.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt Wickmans ska man lägga på 2 till de finska zonerna för att få svenska zoner så har du runt finsk zon 2 så är det ungefär som zon 4 i sverige.

http://www.tawi.fi/wiplant/zon.html
Christa
Du hinner säkert få potatis bara de inte drabbas av bladmögel. Har själv funderat på om man kan sätta en andra omgång lite senare ändå eftersom bladmöglet härjar mest i slutet på juli och början av augusti. Vi har så liten plats just nu eftersom vi bor i min killes hus som har väldigt liten tomt. Därför har vi massor av förgrodda potatisar kvar som inte fick plats någonstans. Jag brukar spara de som blivit gröna till utsäde och det blev ganska många förra året och då bodde jag kvar i mitt hus med stor tomt. Har f öv fortfarande ätbar potatis kvar sedan förra året.

Vill man skydda potatisen mot frost på hösten så kan man ju lägga över odlingsväv. Det brukar jag alltid lägga på när jag sätter dem på våren och då blir de ju färdiga snabbare också. Under bladmögelsäsongen är det nog dock inte bra att täcka med väv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon