Full version: Chili
rubbad
Hej!

Jag har några spörsmål om chili som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Jag köpte en påse med olika chilisorter (Hungarian Hot Wax, Anaheim, Jalapeno, Red Marconi, Corno di Toro) från webbshoppen här på odla.nu. Jag märkte upp krukorna från början men dum som jag är fortsatte jag inte med detta när jag började plantera om dem i större krukor...

Fyra plantor har nu fått sina första frukter, medan några andra fortfarande inte är högre än 10 cm. Finns det några utmärkande egenskaper för de olika sorterna som gör att jag kan särskilja dem redan nu, eller måste jag vänta tills alla har blivit större?

Igår planterade jag om samtliga plantor i egna/större krukor, och idag ser de flesta väldigt trötta och hängiga ut (bladen slokar). Har jag gjort något fel eller är det normalt vid omplantering?

Hälften står inne på fönsterbrädor och den andra hälften står ute på balkongen (de minsta i ett litet växthus). Tror ni det funkar? Jag vill ju inte ta kol på dem nu när jag lyckats få frukter på några...

Allmänna råd om chiliodling mottages också tacksamt, jag är totalnovis. smile.gif

med sommarhälsningar
Stina
noora
Har du möjlighet att fotografera plantorna (gärna de små frukterna också)? Det är lättare att identifiera dem på bild än att försöka beskriva skillanderna smile.gif Det går oftast att se skillnad på plantor av olika sorter om de inte är allt för nära släkt med varandra. Av de du räknar upp har jag odlat Jalapeño och Hungarian Hot Wax och jag borde i alla fall kunna känna igen jalapenon på bild. När frukterna blir större ser man skillnaden tydligare.

Jag brukar köpa sticketiketter i plast (en hel bunt kostar 10 kr på biltema) som jag skriver namnen på, så att de är lätta att flytta med när man planterar om plantorna. Annars slarvar jag alldeles för lätt smile.gif

Precis efter omplantering kan chiliplantorna bli lite förvirrade och sluta blomma eller växa i några dagar, men de brukar repa sig fort. Jag har aldrig varit med om att de skulle sloka av annat än vattenbrist, men förmodligen kan de hänga lite om de förlorade mycket rötter vid omplanteringen. Jag har även märkt att en del chili är lite hängigare när den står ute på varm balkong än om den står inne, trots att den har vatten.

Så här års trivs chili utmärkt på balkongen. Om de har stått inne hittills ska du dock inte ställa dem direkt i solen den första veckan eller så. Skugga gärna plantorna med en tunn fiberduk eller liknande tills de fått vänja sig vid solljuset och värmen. Du behöver förmodligen inte ha ens de minsta i växthus, när solen ligger på kan ett sådant bli alldeles för varmt.

Förutom torka ska du för övrigt se upp så att du inte vattnar alldeles för mycket. Chili vill inte bli dränkt, då gulnar bladen och faller av. Är man modig väntar man alltid med vattning tills bladen slokar (problemet där är att man då bara har en dag på sig innan bladen dessutom börjar torka och falla av), annars ser man i alla fall till att inte vattna så länge som jorden är fuktig 1 cm under jordytan.
rubbad
Tack så jättemycket för hjälpen! Jag ska försöka fota dem när de blir lite större, så kanske ni kan hjälpa mig med identifieringen!

Tills dess ska jag se om jag fixa lite skugga till de på balkongen.

Och åter igen, tack så mycket. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon