CITAT
Fast många gurksorter måste befruktas annars blir det inga gurkor det är bara de få partenocarpa sorterna som kan bilda frukt utan pollinering.
Gurkodling är lite av ett mysterium för mig. Men i de flesta odlinghandböcker jag har ( bla en skriven av Nils Åkerstedt) uppmanas man att ta bort hanblommorna när man odlar slanggurka (inte druvgurka) för att undvika befruktning som gör gurkorna bittra eller av sämre kvalitet. Jag har förstått det som så att slanggurkor utvecklar frukt utan befruktning, dock kommer frukterna inte att innehålla frön, som ju är en fördel ur odlarens synpunkt men en nackdel för gurkan som då inte kommer att kunna föröka sig!

En "dålig" befruktning kan säkert resultera i ojämna gurkor som Merlin beskriver.
Nya F1 hybrider ger bara honblommor och är därför bitterfria eftersom de inte kan bli befruktade. Jag har odlat flera av dessa sorter och de ger gurkor från första blomman. De är också mycket tidigare än de andra.
Sen finns det en del gurkor som hamnar mitt emellan slang- och druvgurkor. Som suyo-long mfl. Jag har aldrig tagit bort några hanblommor från dessa men de blir aldrig bittra.
Men jag har aldrig lyckats få riktig klarhet i gurkornas hemliga liv. Druvgurkor måste befruktas för att ge frukt, de parthenocarpa sorterna betyder, om jag förstått det rätt "självbefruktende" de behöver alltså inga insketer till hjälp men måste fortfarande ha en befruktning.
Det vore roligt att få en rejäl utredning av ämnet.