Full version: Bittra gurkor
Merlin
Usch! Alla gurkor i växthuset är bittra - och då menar jag verkligen det! Jag tror att de har befruktats eller så är det nåt fel på sorten. jag skördar de som smågurkor men det hjälper inte sad.gif .... Vad gör ni med era gurkor när de är bittra? Går de att använda som ättiksgurkor eller i pickles (försvinner den beska smaken då?)
Biggan_
Du har inte vattnat för lite?
Merlin
Nej jag vattnar de rejält sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken sort är det?

Ojämnhet i vattningen är ofta orsaken men troligtvis kan även höga temperaturer påverka (det kan vara svårt för växten att hinna suga vatten i samma takt som det avdunstar från bladen)+ sorten såklart. Vissa sorter är bitterfria andra inte.
Eva 33c
Om du är säker på att du inte missat i vattningen eller haft för höga temperaturer kan du ju prova att ta bort alla hanblommor och se om de nya gurkorna blir bitterfria. (Hanblommorna är de utan "minigurka" på baksidan.) Min granne hade samma problem ett år och då var det just detta som var felet, att gurkorna blivit befruktade och blev bittra. Du var ju själv inne på samma tanke.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast många gurksorter måste befruktas annars blir det inga gurkor det är bara de få partenocarpa sorterna som kan bilda frukt utan pollinering.
Merlin
Gurkorna ser också konstiga ut - de är smala på mitten sad.gif .... Sorten är en slangurka från Weibulls som sägs kunna odlas på friland också. Tyvärr kommer jag inte ihåg sorten.
Christa
Det brukar finnas ett telefonnummer på fröpåsar man köper dit man kan ringa och ställa frågor. De har hortonomer anställda som kan svara på det mesta. Det är också bra om de får veta vilka problem som uppstår och ev komplettera texten på påsarna eller ibland ta bort någon sort. Sedan jag kom på detta så ringer jag i första hand till fröfirman vad jag än vill fråga om när det gäller odlingen och oftast får jag ett bra svar.

Jag fick själv halva skörden förstörd genom bittra gurkor första året jag hade växthus. Taggiga var de också. Jag hade fått plantorna av en granne och jag visste ingenting om sådant då. Sedan dess köper jag bara frön från sk f1 hybrider (har för mig att siffran alltid är 1 men är inte säker). Det står ofta "bitterfria" också. Då slipper man att få en massa frön i gurkorna också. Plantor som säljs i handeln brukar alltid vara bitterfria också.

Tråkigt med din skörd men jag känner inte till något sätt att bli av med bitterheten. Kanske någon annan gör det. Får du inget svar här eller hos Weibulls så kan du ju söka genom någon sökmotor på hela Internet.
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan se på Weibulls hemsida vilka gurksorter de säljer så kanske du kommer på vilken av dem det var.

http://www.weibulls.com/

Kan även tillägga att det finns även ickehybrider som också är bitterfria ex. Xin tai, Tanja, Marketmore

+Är det en sort som ska befruktas ska frukten skördas direkt då spetsen blir rund sitter frukterna kvar för länge blir de lätt bittra och det blir ju då även stora frön i + plantan slutar bilda nya blommor.
Eva 33c
CITAT
Fast många gurksorter måste befruktas annars blir det inga gurkor det är bara de få partenocarpa sorterna som kan bilda frukt utan pollinering.

Gurkodling är lite av ett mysterium för mig. Men i de flesta odlinghandböcker jag har ( bla en skriven av Nils Åkerstedt) uppmanas man att ta bort hanblommorna när man odlar slanggurka (inte druvgurka) för att undvika befruktning som gör gurkorna bittra eller av sämre kvalitet. Jag har förstått det som så att slanggurkor utvecklar frukt utan befruktning, dock kommer frukterna inte att innehålla frön, som ju är en fördel ur odlarens synpunkt men en nackdel för gurkan som då inte kommer att kunna föröka sig! smile.gif En "dålig" befruktning kan säkert resultera i ojämna gurkor som Merlin beskriver.
Nya F1 hybrider ger bara honblommor och är därför bitterfria eftersom de inte kan bli befruktade. Jag har odlat flera av dessa sorter och de ger gurkor från första blomman. De är också mycket tidigare än de andra.
Sen finns det en del gurkor som hamnar mitt emellan slang- och druvgurkor. Som suyo-long mfl. Jag har aldrig tagit bort några hanblommor från dessa men de blir aldrig bittra.
Men jag har aldrig lyckats få riktig klarhet i gurkornas hemliga liv. Druvgurkor måste befruktas för att ge frukt, de parthenocarpa sorterna betyder, om jag förstått det rätt "självbefruktende" de behöver alltså inga insketer till hjälp men måste fortfarande ha en befruktning.
Det vore roligt att få en rejäl utredning av ämnet.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns 3 typer av gurka (vilket många inte fattat, tyvärr står det felaktigheter även i trädgårdsböcker) och de F1 hybrider som det står 100% feminina på betyder inte att de är partenocarpa många av dem måste också befruktas = man måste så hela påsen med frö det ligger ofta frö till en pollinerare också i påsen.

Dessa 3 typer av gurkor finns det

Monoecious- vanlig gurka, har både han och honblommor, kräver pollinering, många gamla gurksorter är av denna typ.

Gynoecious- 100% feminin (står det på fröpåsarna, det är F1 hybrider), man har förädlat gurkan så den nästan sätter enbart honblommor MEN växten kräver ofta fortfarande pollinering för att det ska bli frukt, så i fröpåsarna brukar man lägga ner några frön även till en sort som sätter en hel del hanblommor som kan funka som pollinerare (eller så är sorten inte riktigt 100% feminin och det dyker upp några enstaka hanblommor ibland som kan fungera som pollinerare). (Alltså bör man så hela påsen och plantera alla plantorna för att man ska vara säker på att få med pollineraren, en orsak till att jag inte köper denna typ jag har inte plats för mer än 1-2 gurkplantor). Ex. Passandra F1 säljs som 100% feminin som jag har testat och för att se om den gett frukt utan pollinering och det gör den definitivt inte det var inte förren jag tog pollen från lemon som frukterna började utvecklas.

Parthenocarp- kraftigt förädlad typ av gurka som yrkesodlarna använder den sätter frukt utan befruktning, sorterna kräver ofta varmväxthus, gurkorna är helt kärnlösa. (partenocarpa gurkor som blir pollinerade kan bli bittra i smaken och får fel utseende ifall man ska hålla kvalitetsreglerna i handeln). Några få partenocarpa sorter går dock även att hitta som hobbyodlare.
Christa
Weibulls har en sort som kallas Parka F1 artikelnummer 3360 som jag provat. Jag hade den i växthus men det står att den går att odla på friland. Har sått några nu och skall se om det hinner bli något. Det är Västeråsgurkor eller om det är druvgurka de skall kallas men jag tyckte de var väldigt goda färska också. I växthus växte de emellertid så fort att de kunde vara för små på morgonen och för stora på kvällen... En hade kilat in sig mellan glaset och aluminiumstommen och den spräckte rutan!

Kopierad text från Weibulls sida
Pntenokarp sort. dvs inga kärnor bildas. En bitterfri sort av mycket hög kvalite´. Kan direktsås på friland. Fin sort för inläggning men kan också ätas färsk.
Eva 33c
Eftersom jag fortfarande tvivlade på uppgiften att en 100% feminin gurka behöver befruktas (har andra erfarenheter själv och tycker dessutom att det i så fall borde framgå av odlinganvisningarna på fröpåsarna) så skickade jag en fråga angående detta till både Weibulls och Bröderna Nelson. Idag fick jag svar från Bröderna Nelson och de säger så här (citerar svaret i sin helhet) :
"Hej Eva!
Tack för ditt mail. Du skriver inte vilken sort du köpt så jag svarar generellt på din fråga.
Om det är en sort som bara sätter honblommor ska inte fruktämnet befruktas.
Du behöver INTE ha mer än EN planta om du inte vill.
Det är inte lämpligt att ha andra sorter i växthuset som har hanblommor.
När det står att en sort är en frilandsgurka ska de odlas utomhus t ex druvgurkor som behöver pollineras.
Hoppas du har fått svar på dina frågor.

Med vänliga hälsningar
Inger Andersson
Bröderna Nelsons Frö AB"

Hennes svar stämmer mer överens med mina erfarenheter av 100% feminina sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon