Full version: fuchsiakris
ettenna
Jag köpte tidigt i våras sticklingar av fuchsia - lite olika sorter. De har växt till sig hyfsat - tror jag - blivit ca 2 dm höga och grenat sig.
Nu börjar dock problemen.
Bladen bara rasar av. Hela tiden. Vad gör jag för fel. Vattnar jag för mycket då jag inte låter jorden torka upp - eller vad.
Det har kommit blommor på dem. Ska jag låta de sitta kvar eller knipsa av dem.
Hjälp mig!!!! sad.gif
myskmadra
Det hände för mig när jag hade dem på balkong - gissar på blåst eller för soligt o varmt. Nu när jag har dem i trädgården i lite skugga och lä så är de jättefina.
Maria i Helsingborg
Du kanske ska passa på att stamma upp den? Jag kan tyvärr inte svara på varför.
Åsa, mälardalen zon 2
Fuchsior gillar inte den här värmen vi haft hittills. Nu vet jag inte hur du har planterat och i vad. Fuchsior bör planteras i ljusa krukor, svarta krukor = rotsystemet blir alldeles för varmt. Jorden ska vara mycket lucker och väldränerad rötterna vill ha mycket syre (så för blöt jord kan ge syrebrist), jorden blandas med fördel upp med ex. små lecakulor, perlit och dyl.

Låt blommorna sitta kvar och plantera ev. om växterna ifall de sitter i mörka krukor och/eller kompakt jord.

Vissa sorters fuchsia verkar dock lida mindre av värmen än andra, denna har aldrig blommat såhär mycket förut.

kristerh
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-07-2006, 15:37)
Fuchsior gillar inte den här värmen vi haft hittills. Nu vet jag inte hur du har planterat och i vad. Fuchsior bör planteras i ljusa krukor, svarta krukor = rotsystemet blir alldeles för varmt.

Då måste mina fuchsior vara annorlunda än alla andra wink.gif de har aldrig varit så stora o fina som i år wink.gif de står i full sol hela dagarna (nästan), men de har rejäla krukor, massor av koskit har de fått och chrysan och perlite förståss. Och ljusa krukor har de inte heller wink.gif ska ta bilder av dem, de är jättefina.
krister
Inger GMT
Hej
Mina fuchsior verkar trivas med både sol o värme.
Jag har dem i lerkrukor och planterar om eftersom det behövs.
Mycket vatten och biobact behövs det.
Hälsningar Inger

GMT trädgård
Alexander-VG-zon3
normala fuchsior gillar inte sån har torr å varm solig hetta . utan dom växer vilt på fuktiga,svala,regniga ställen i naturen .
så det är därför som fushia även blommar rikligt en regning,sval sommar men om andra sommarblommor intge gör lika mycket .
och man ska ställa dom i skugga å låta vattnet försvinna veck från krukan det som dne inte behöver . dom har väldigt fina rötter som gör dom känsliga för för mycket vatten *som står kvar* . och ska man nu ha en mörkare kruka *som inte många växter trivs i* men ska man ha dte får man vattna mycket å ställa den i skugga växten . och men det finns väl även några som gillar sol å värme kanske nån hybrid eller nåt . och även som Åsa sa så är leca perlit eller nåt annat är bra att ha men det kan funka utan med om man låter vattnet försvinna . men att blanna i leca i jordne elle rnåt annat är ju inte fel så gör det .
Alexander-VG-zon3
CITAT (ettenna @ 09-07-2006, 14:16)
Jag köpte tidigt i våras sticklingar av fuchsia - lite olika sorter. De har växt till sig hyfsat - tror jag - blivit ca 2 dm höga och grenat sig.
Nu börjar dock problemen.
Bladen bara rasar av. Hela tiden. Vad gör jag för fel. Vattnar jag för mycket då jag inte låter jorden torka upp - eller vad.
Det har kommit blommor på dem. Ska jag låta de sitta kvar eller knipsa av dem.
Hjälp mig!!!! sad.gif

angående ditt blad av fall låter det som om för mycket vatten . plantera om dom och sen sätt dom i en kruka med hål å sne ett lager med leca sen vattnar du så att dte torkar upp bara på ytan å eventuellt sätt den lite i skugga .
bara det intte bler stående surt vatten då dör den men dne kna ta mycket vatten men bara det hinner rinna veck
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon