Full version: Miniros - härdig?
Fru fet
Det har säkert varit uppe förr men ändå.. Jag har städat i mina sommarkrukor och då tagit bort en miniros som jag fick till min födelsedag i maj wub.gif . Kan man peta ner den i en rabatt, ja kan kan man ju, men klarar den vintern? Okänd sort är det, hade rosa marsipanrosor i maj och juni. Jag förstår om ingen kan svara men försöker ändå...
Whiskuchi
Beror på var du bor wink.gif Men min mamma har en hel drös minirosor som klarat vintern i zon 4, de blommar just nu och är jättevackra smile.gif
Fru fet
Jag bor i Älvsjö, z 2-3. Värt ett försök då kanske om jag nu orkar lyfta spaden i den här hettan sleep.gif .
Tack för svar!
kerstin z5-6
jodå , en spade jord över den i höst ger ännu bättre överlevnad:)
Gåsis
I zon sju är överlevnaden 20/80 utomhus. Under grunden överlever alla. Inomhus i uppvärmd sommarstuga - 15 grader - överlever nästan alla.

/Åsa
Merlin
Jag fick en orange miniros av min dotter i morsdagspresent 2002. Den lever fortfarande och blommar snällt. Den står i min perennrabatt där det är ganska torrt under sommaren i zon 3/4. Plantera ut din - troligtvis kommer den att klara sig. Täck den lite extra under första vintern!
Whiskuchi
Apropå minirosor - jag var hos min mamma idag och såg en av hennes. Vi vet inte vad det var för färg på den förra året, hon fick en massa som skulle kastas och ingen av dem blommade då, men i år har den flera olika färger på blommorna...?? blink.gif
Det är en ljust gul, nästan vit, en vit med rosaaktiga kanter, en gulorange och en rödorange. Alla kommer de från samma planta. Tyvärr hade jag inte kameran med mig... sleep.gif
malin72
jag kan inget om rosor så men jag har flera minrosor ute som överlevt flera år... dom flesta har den färg som var från början tex röda men en bytte färg och ser ut så här nu fin tycker jag wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon