Full version: Älggräs
Vicke
Min kanin har brutit en tå och veterinären vågar inte amputera då det är så här varmt. När hon spjälade istället så sparkade kaninen av sig bandaget innan den ens vaknat ordentligt ur narkosen. rolleyes.gif Då bestämde veterinären att låta det vara någon månad. Hoppas att tån kan självläka, men jag misstänker att kaninen har ont fast hon är duktig på att dölja det och verkar pigg och glad.
Till frågan: har hört att älggräs innehåller salicylsyra som väl är smärtstillande. Tänkte ge henne detta för att dämpa smärtan lite. Vilka risker finns det om man ger för mycket? Plockade en hel planta idag och gav, det borde väl inte vara för mycket? Kaninen äter antibiotika samtidigt, kan man lugnt kombinera salicylsyran i älggräset med antibiotika?

Tacksam för svar smile.gif
Fru fet
Nu vet jag inte så mycket om just kaniners metabolism men jag skulle nog inte laborera med växter på det sättet. Djur omsätter inte läkemedel på samma sätt som människa, exempelvis är ju paracetamol (alvedon) direkt giftigt för många smådjur. Salicylsyra är inte särskilt bra för magen utan rätt mycket tuffare än ACETYLsalicylsyra (treo, magnecyl osv) som är framtaget och renframställt just för att ha mindre biverkningar än ursprungssubstansen. Det finns heller ad jag vet inga registrerade läkemedel med salicylater för djur. Be veterinären om ett recept på smärtstillande istället om du oroar dig för att kaninen har ont. Nu är väl inte risken/chansen jättestor att kaninen får i sig så mycket salicylater via älggräset så att det gör varken till eller från men det är bättre att kunna reglera dosen på ett kontrollerat sätt.
kerstin z5-6
Håller med -katters metabolism och salicylater är inte alls bra, kaniner kanske har bättre funktion , -men -djur har andra reaktioner än människa på läkemedel
Vicke
Okej! Jag gav inte mer än en planta innan jag såg era meddelanden och hon ville ändå inte äta särskilt mycket. Nu verkar hon må bra fastän tån är bruten, hon gör glädjeskutt när hon är ute i rasthagen. Förhoppningsvis självläker den till slut, vi ska göra återbesök hos veterinären så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon