Full version: ÄNGLATRUMPET?
zwinto
Hejsan!!

Undrar hur man sparar änglatrumpeten på bästa sätt över vintern??

Har hört att man ska ställa den möskt och kallt och ej ge den nå vatten på hela vintern.... stämmer??

Och när jag ska ta skott på den, gör jag det innan jag ställer undan den eller klipper jag av den när jag tar fram den till våren??

OM man gör det innan man ställer undan den för vintern ska jag ställa den på rotning och hur tar jag hand om skotten under vintern??

Öhh, många frågor smile.gif

Ha en trevlig dag!!
kerstin z5-6
Ju svalare temp , desto mörkare kan du ha den , men lite vatten då och då är nödvändigt , annars dör den .
I värsta fall klarar den vanligt bostadsrum , men kommer då att vara ful , nästan utan löv under vintern om du inte har extraljus till den -då behöver den mer vatten
På våren tar du fram den och låter den få ljust o varmt ställe -byt jorden

Jag beskär bara ,vår eller höst om den av utrymmesskäl inte ryms där jag ska ha den.

beskär man topparna där de grenar sig i ett V kommer den att blomma mycket senare om överhuvdtaget smile.gif
zwinto
Ok, tack för ditt svar smile.gif

Men hur tar jag hand om skotten under vintern om jag beskär den på hösten??
Elisabeth P
Hakar på , då jag nu är säker på att jag har en änglatrumpet biggrin.gif
Vad är det mest idealiska vinterförvaringen?
Jag har ju mitt garage, som jag förra året höll en temp på ca 5-6 grader i. Tyvärr klarade jag inte vare sig fuccia eller pelargoner men men nån gång ska jag väl lyckas wink.gif
Jag har även extrabelysning så hur och var är bästa vinterförvaringen?
hur ofta vattnar ni ungefär?

Lisa
stina
Jag tycker änglatrumpeten verkar vara en tålig rackare. Min änglatrumpet får bo inne i sommarstugan på vintern. Det är verkligen inte en optimal vinterförvaring: Det är ca 15 grader varmt och ganska mörkt. Jag planterar om den i en släpbar kruka, river av alla blad (som ändå ramlar av när den kommer in), klipper ner den så jag får in den genom dörren. Där får den stå och halvsova. Får vatten 2-3 ggr på vintern. Den brukar få några bleka skott. Den överlever denna "misshandel"" och just nu är den ca 2 meter hög och blommar för fullt. rolleyes.gif När jag planterar ut den så sätter jag den i ca 75% gödsel och 25% jord och sedan får den "guldvatten" av mej varje dag.

/Stina
kerstin z5-6
Hålla skott vid liv en hel vinter är lite krävande , bättre ta skott på vårvintern,
men annars är det som vanligt sätt i jord, vattna -och behandla som krukväxt , dvs rumstemp o ljust-har man lysrör över går det ännu bättre

Vattnar under förvaring, gör man när den är torr -det är omöjligt att säga hur ofta, temp, ljus osv har betydelse för hur ofta den dricker o hur mycket
De stora i mitt orangeri + 15 ljust ljust året runt, -vattnar jag varannan dag minst i okt -mars därefter mer o oftare
När jag rumstempförvarade utan blad kände jag i krukan , kanske behövdes vatten var 3 vecka -rotklumpen ska vara lätt fuktad om den sover .. utan , med få blad , inte mer
smile.gif
Gillan
När jag än klipper mina, höst eller vår ( för det mesta vår),
så sätter jag dem direkt i vanlig krukjord och vattnar ordentligt.

Förvarar dem gör jag på övervåningen i ett ganska ljust rum, där
det inte finns något annat i fönstren ( inga gardiner heller ).
Temperaturen brukar ligga runt 15 grader. Vatten får de två-tre ggr
under vintern. Sen börjar jag pyssla om dem i januari. Jag har hittills
ingenextra belysning ( men det kommer ). Allstså, precis som Stina
säger,inte helt perfekt, men de mår alldeles utmärkt ändå.

Ett enda år ställde jag dem i jordkällaren. Då dog de. Förmodligen
var det alldeles för fuktigt för dem.
majstina
Mina änglatrumpter har jag nere i källaren och det fungerar jättebra men sedan vägrar de växa. De är idag lika stora som när jag tog ut dem i trädgården. Jag vattnar och gödslar men utan resultat.
Gillan
CITAT (majstina @ 09-07-2006, 21:03)
Mina änglatrumpter har jag nere i källaren och det fungerar jättebra men sedan vägrar de växa. De är idag lika stora som när jag tog ut dem i trädgården. Jag vattnar och gödslar men utan resultat.

Hur stora krukor har du? De kräver väldigt stor plats.
Och mycket näring.
majstina
sad.gif Jag har krukor som är 28 cm i diameter. Är det för smått, skulle kunna tänka mig det.
Jag köpte Änglatrumpeterna i fjol så jag är helt novis
Gillan
CITAT (majstina @ 09-07-2006, 21:20)
sad.gif Jag har krukor som är 28 cm i diameter. Är det för smått, skulle kunna tänka mig det.
Jag köpte Änglatrumpeterna i fjol så jag är helt novis

Jag tycker det är svårt att svara på eftersom jag inte
vet hur stor den är. Det brukar sägas att de aldrig kan få för
stora krukor.

I mitt album under "Änglar " finns det en gul trumpet som jag
köpte som liten förra året. Den skulle inte ha trivts i din
kruka. Men som sagt, det beror precis på hur stor din är.
Alexander-VG-zon3
änglar villl ha stora krukor å mycket vatten å mycket sol,värme .
men du ska krukaupp dom i storlekar allstå inte börja med den största å tro det ska funka . utan det funkar bättre om du har den i en kruka sen när den är fyld byter till några steg större . sen har jag gjort med min ängel bara planterat den i kogödsel å den växer på bra .

här är min ängel nu

och denna kruka börjar bli förliten för denna storleken på planta så min skulle nu behöva en större kruka för krukan är fylld med rötter
zwinto
ok, tacksam för alla tips och svar biggrin.gif

Tänkte tillägga det jag har hört också...
När man tar fram dem efter vinterförvaringen så ska man vattna dem med ljummet vatten de första två veckorna.

Min mormor la upp sin änglatrumpet på vinden över vinten som va och vattna den inte en ända gång, och den tog sig när hon tog ner den och börja vattna den wacko.gif

Får väl se om jag lyckas hålla den vid liv under vintern är ju ett tag kvar dit tongue.gif

Har hört att dem är jätte känsliga för minus grader iaf...

Ta hand om er gott folk smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (zwinto @ 09-07-2006, 22:23)
Har hört att dem är jätte känsliga för minus grader iaf...

Ta hand om er gott folk smile.gif

angående minus grader så stora etablerade änglar så finsn där sorter som klara minus å som växer i usda zon 7-8 . men dte är väl ingte man ska sträva efter om amn inte vet vad man gör . det är mer för den erfarande
Carex
nu är jg lat och bara berättar hur ni kan göra tongue.gif
Sök på änglatrumpet, ängel, eller brugmansia här på forumet, det finns en sökfunktion här på forumet, då får ni upp gamla trådar (glöm baar inte att klicka för att de ska vara från idag och äldre, annars är det något med trettio dagar) om ni går till startsidan kan ni söka där också och få upp artiklar och frågor folk skickat in. Änglatrumpeter är underbara, jag tror nästan jag har plantor i alla färger som går att få, vilket inte är överdrivet många, däremot har man en del att samla på om det är olika hybrider och liknande. God läsning!
stina
Min ängel står på sommaren ute i en hemsnickrad ram utan botten (men med fiberduk istället i botten). Ramen rymmer ca 1 m3. På vintern tror jag att krukan är ca 1/3 av det.

/Stina
Sollan
På hösten när jag klipper ner (eller måste göra mig av med någon) stoppar jag ned sticklingarna i en vas med vatten. De får sedan stå där hela vintern i sovrumsfönstret. På våren planterar jag dem. Har gått bra några år nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon