Full version: Clematis 'Alpina'
betsla
Jag har en Clematis 'Alpina' som är *tänker* 2-3 år tror jag, den växer och frodas - men den har aldrig blommat för mig. Jag beskär den inte utan den får bara vissna ner på hösten.

Har ni några bra teorier? Vad kan man göra? Behöver den nån särskild form av gödning?
Tesa
Kanske att den har det för bra och bara producerar grönmassa...min grävde jag ner i grusgången intill en stupränna i ren panik sent en höst och den blommar villigt varje år..men den är inte stor.
Karrolina
Jag har fått tipset här på odla att klematis gillar kalksalpeter och chrysan. Prova det!
Eva 33c
Jag kan inte hjälpa dig och har aldrig stött på problemet. Själv har jag säkert ett 10 tal plantor som härstammar från en frösådd för många år sedan plus ett antal köpta plantor. De växer på alla möjliga olika ställen (för att bli av med dem....) och alla blommar.
Har du något foto? Är det en köpt planta eller något med okänt ursprung? Några av de spontansådda plantorna jag har blommar sämre än de andra.
Fast blommar gör demmm wink.gif
betsla
CITAT (Eva 33c @ 10-07-2006, 12:52)
Jag kan inte hjälpa dig och har aldrig stött på problemet. Själv har jag säkert ett 10 tal plantor som härstammar från en frösådd för många år sedan plus ett antal köpta plantor. De växer på alla möjliga olika ställen (för att bli av med dem....) och alla blommar.
Har du något foto? Är det en köpt planta eller något med okänt ursprung? Några av de spontansådda plantorna jag har blommar sämre än de andra.

Jag kan ut och fota den vid tillfälle (läs när det har slutat ösregna). Blommar de redan de första året eller kan den vara för ung för att blomma? *spånar hejvilt*
Eva 33c
Fröplantorna tar förstås något år på sig innan de blommar. Hur många har jag inte koll på, men de är rätt snabba ändå. Jag har haft blommande ex som inte var mer än 50-60cm höga, fast jag vet inte hur gamla de var då. Köpta ex borde blomma åtminstone andra året, det har i alla fall mina gjort. Lite mystiskt är det att dina inte blommar... unsure.gif
betsla
CITAT (Eva 33c @ 10-07-2006, 12:52)

Nu har jag fotat mästerverket!

Eva 33c
Den ser ju jättefin ut, vad kan vara felet?!
Först nu ser jag att du bor i zon 7, kan det vara så illa att knopparna fryser bort, den blommar ju ganska tidigt? Hur är det hos dina grannar växer Alpklematisen bra i omgivningen? Vad har den för läge? Med tanke på din kärva zon kanske den behöver ett annat läge? Jag gissar bara nu för jag har ingen erfarenhet av odling i zon 7. huh.gif tongue.gif
betsla
CITAT (Eva 33c @ 11-07-2006, 20:38)
Den ser ju jättefin ut, vad kan vara felet?!
Först nu ser jag att du bor i zon 7, kan det vara så illa att knopparna fryser bort, den blommar ju ganska tidigt? Hur är det hos dina grannar växer Alpklematisen bra i omgivningen? Vad har den för läge? Med tanke på din kärva zon kanske den behöver ett annat läge? Jag gissar bara nu för jag har ingen erfarenhet av odling i zon 7. huh.gif tongue.gif

Jag har den mot en södervägg. Hmm, kan det helt enkelt vara så att den inte hinner blomma? Jag tror nämligen inte att den börjar växa förrän i maj eller så... Jag har en granne som bor längre in i skogen där det är lite mer lä och hos henne så blommar clematisen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon