Full version: Tvåbenta "skadedjur"
Nisse
Hur får man tvåbenta skadedjur att försvinna.
tex förra året så hade jag en krusbärsbuske på min kolonilott och när bären kvar "klara" så lovade jag min mamma att hon kunde plocka dem... Men när vi kom dit så var alla bär - utom möjligtvis en borta...
Har staket runt kolonilotten med en jobbig liten öppning (måste flytta på två plankor")..

Det finns iof andra som har sina lotter där med men jag misstänker att skadedjuren kommer när ingen annan är i närheten.

Vad gör man?
Almdalen
Det är nog det svåraste som finns, de är "intelligenta" och kan räkna ut när det är ofarligt att ta sig in. Dessutom är de snabba och kan alltid slingra sig om nägon kommer förbi och undrar!!
Det måste vara väldigt goda krusbär du har om någon vill göra sig till tjuv för dem. Hoppas att det inte sprider sig så du får ha dem ifred i år!
unsure.gif
Ingegerd
Nisse
Det kan ju ha varit samma "skadedjur" som åt upp alla hallon åxå.. För jag fick bara en massa blad och inga hallon alls... Skadedjuren kanske kom in under veckorna o pillrade åt sig de ätbara hallonen på något sätt. Var på lotten bara på helgerna då...

Men nu iår.. då j-ar ... ska vi nog se till att det blir både hallon o krusbär... innan skadedjuren tar dem... Hallonen iof är det osäkert på om det var skadedjur men det är ju lite konstigt att inte får mer än 1-2 st på ett rätt stort "hallonbestånd"... Iof så hade jag flyttat buskarna året innan... men det borde väl inte spela nån roll ... Eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Ett bra sätt att få något att skörda trots tvåbenta skadedjur är att även odla sådant som inte är så vanligt, och som de flesta tvåbenta skadedjur inte känner igen, är det obekanta grödor så brukar de få stå kvar.
Gossen Ruda
Ett besvärligt skadedjur. Att sätta ut fällor och dylikt är inte heller tillåtet. Likaså trampminor. Men prova med den där skylten som dyker upp mer och mer: TV/Video-bevakning. Man behöver ju faktiskt inte sätta upp en kamera... Annars är kanske ett stabilt taggtrådsstaket en lösning. Att ta sig in i en trädgård och knycka lite bär är en sak, att riva ner ett staket en annan.
Micke
Varför inte sätta upp en tydlig skylt och be snyltarna på ett vänligt sätt att visa lite hänsyn och lämna åtminstone en del av skörden kvar till den som jobbat för den? Det kanske hjälper om det är vuxna snyltare på farten, om det är ungar på farten hjälper det knappast och då får man väl se på det som om fåglarna varit framme...

Gossen Ruda kunde ju lämpligen flytta till Danmark och sälla sig till ligusterfascisterna där.

Micke
Susanne i Linköping
CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2003, 21:37)
stabilt taggtrådsstaket

Påminner mig om en historia jag hörde för några år sedan.

I en ort några mil från Linköping hade en person några balkonglådor med blommor. Varje fredagskväll gick någon förbi och drog upp alla blommorna. Så småningom blev blommornas ägare förb. och satte i bitar av taggtråd mellan blommorna.

Innan nästa festkväll hann emellertid en polis från orten få syn på taggtråden.
Ajaj, inte taggtråd i blomlådorna, du kan bli skadeståndsskyldig!
Jamen hur ska blommorna få vara i fred, då?
Sätt i bitar av avklippta rosor istället!
Det är väl ännu värre än taggtråden?
Visst, men det är växter, dem får man ha i balkonglådan.

Så nästa fredagskväll hörs ett illvrål från balkonglådan. Killen som drabbades var inte särskilt nykter och hann hugga ett ganska stadigt tag innan han reagerade, så han gjorde sig ganska illa. Men som sagt, det var "bara" växter.

Eventuell sens moral får ni hitta på själva. wink.gif Tilläggas kan dock att jag inte har en aning om vilka bestämmelser som finns för taggtrådsstaket, de är kanske fullt tillåtna.
KURT
Skogsägare som har granar i "julgransformat" har ju provat att spruta svingödsel på dem , men det fungerar ju bättre på något som man inte själv skall äta, samt vintertid (det tinar inte förrän granen kommer inomhus). Men om man kande pudra över något ofarligt tex kalk?, eller aska? Så får man sedan sjölja bort det innan man själv plockar.
Gossen Ruda
Vad är en ligusterfascist?
Louise i Göteborg
Snattade bär är förärgligt nog men hos mig har dessa skadedjur grävt upp hela plantor ur rabatten.
Hasse_h
Visst blir man lätt irriterad och besviken när det snattas bär eller annat i trädgården. Men här har jag faktiskt varit med om ungdomar som ringt på och frågat om de får plocka lite körsbär eller smaka på päronen. Självklart får de det när de frågar. Jag blev klart imponerad av dem.

Värre då när man får gärdsgårdsstaketet vandaliserat. Handknutna granvidjor och störar av 100-årig norrlandsgran. Jag blev inte fullt så imponerad den gången, tvärtom. Sedan dess har jag installerat strålkastare som tänds i mörkret om någon kommer för nära tomtgränsen. Om det hjälper vet jag inte, men de kan inte göra det osynliga iaf.
Tengil
Odla kirskål!!

Hehe

Moahahahaha

//Tengil
Bettson
Jag har haft samma problem själv. Vi flyttade in i ett hus som stått tomt i tio år. Områdets barn ansåg som sin rättighet att beskatta trädgården. Områdets ungdomar ansåg sig ha rättighet att festa på vår altan när vi inte var hemma. Likaväl tyckte de det var helt OK att ha sina erotiska äventyr i sommarnatten i vår trädgård. Gärna på motorhuven på bilen. Områdets hundägare ansåg att det var helt OK att rasta hunden i vår trädgård, då slapp man ju ta upp efter den som man var tvungen att göra på kommunal mark. Områdets pensionärer ansåg sig ha rätt till frukten i vår trädgård med motiveringen att de kände tidigare ägaren och alltid fått frukt. Detta låter inte klokt eller hur? Det är knappt jag tror det själv ibland. Undrar många gånger om det inte är en mardröm och man skall vakna snart.
Jag tror det hela beror på att huset stått tomt så länge. Folk har mutat in vår tomt som revir under så lång tid att de själva tror på det hela. Kanske betraktar de oss som inkräktare på deras revir.
Jag har lyckats behålla distansen under tre års tid. Markerat vänligt men mycket bestämmt om vad som gäller.
Barnen har man fått förklara för. Dom är det minsta problemet.
Ungdomar har man fått ta i lite mera. Förklarat att jag inte ogillar dom på något sätt men att jag är nogrann med vad som är mitt och ditt och det borde de också vara om de inte vill se mig fly förbannad.
De otrogna 25-30 åringarna som bedriver sexualakten på vår trädgård stör man på bästa sätt. Gärna med frågan om varför di inte fixar det hela hemma, kan det vara att er respektive partner sitter hemma och är barnavakt. Jag menar vi andra har ju ett sovrum,eller? Då dunstade dom illa kvickt.
Pensionärerna som ville ha vår frukt fick beskedet att ni får hjärtans gärna ta frukt men ni ringer på dörren innan ni går in och plockar. Sover gör vi mellan kl 22.00 och 7.00 då vill vi inte bli störda.
Alla vill inte få sina cirklar rubbade. De flesta accepterar oss nu. Alla utom pensionärerna. Dom snackar skit så det står härliga till. Allt vi gör i trädgården är fel. Även det vi inte gör i trädgården är fel. Speciellt fel är det att de sprider rykten om att områdets mördarsniglar har kommit dit med vår försorg. Det är bara det att vi inte sett till några sniglar i vår trädgård. Kanhända är det lite avundsjuka att vår förslummade trädgård börjar arta sig. kanske är det avundsjuka för att mina för tidigt planterade tomater som växte sig två meter höga och aldrig skulle bli något gav åtskilliga hinkar tomater. vad vet jag. Nu skall i alla fall vinterns extra sparade pengar gå till att införskaffa plantor till en thujahäck. Det skall bli riktigt skönt att kunna gå ut i trädgården utan att folk står ute på gatan och gastar kommentarer som inte är så snälla precis. Är det någon som har några bra tips? Eller är det oss det är fel på. Det är nästan så man börjar tvivla på sig själv ibland. Internt i familjen benämner vi dessa gastande gubbar och tanter för rullatormaffian, så lågt har vi sjunkit. Det måste vi genast sluta med. Vi vill inte bottna på den nivån.
Tips mittages tacksamt
Hasse_h
Aj, aj...knepigt problem. Men eftersom det är eran tomt så har ni ju rätt att hägna in den. Så mycket mer kan ni väl knappast göra såvida inte det går överstyr på något sätt med skadegörelse eller så. Fast jag skulle nog valt en hagtornshäck....
Trädgårdsmannen
...ett effektivt sätt att få bort inkräktare på av alla slag som dessutom gör nytta är de här vattenspridarna man sätter ut som känner av när exempelvis en hare kommer sättandes - då släpps vattnet på och det är inte många inkräktare som står kvar i en dusch med iskallt kranvatten - troligtvis inte ens din "rullatormaffia"...sedan brukar ju inte gräsmattan eller växterna må direkt dåligt av bra bevattning!
Blomstersmurfen
Jag och mina grannar har sommarvatten ur Mälaren att vattna blommor med, dvs fri tillgång på vatten. Men vi har en granne som bara använder sitt vatten att spruta på vägen (för att undvika damm på den parkerade bilen) och också på våra barn när de passerar på den allmäna vägen! Vad gör man? Barnen har inte stört honom på något annat sätt än att det är den vägen de åker på sina mopeder för att ta sig hemifrån t ex till skola eller kompisar!
Eva i Skåne
CITAT (Trädgårdsmannen @ 21-05-2003, 09:57)
...ett effektivt sätt att få bort inkräktare på av alla slag som dessutom gör nytta är de här vattenspridarna man sätter ut som känner av när exempelvis en hare kommer sättandes - då släpps vattnet på och det är inte många inkräktare som står kvar i en dusch med iskallt kranvatten - troligtvis inte ens din "rullatormaffia"...sedan brukar ju inte gräsmattan eller växterna må direkt dåligt av bra bevattning!

Finns det sådana eller skojar du?
Var köper man dem?
Då kanske man kan vattna trädgårdslandet varje gång rådjuren närmar sig smile.gif
Bettson
Tackar för tipset om vattenspridaren. Det kommer förmodligen nya älskogpar när sommarkrogarna öppnar. Det borde vara nedrans effektivt. Det vore skönt att slippa plocka använda kondomer från tomten lördag coh söndagmornar. Trevligare sysselsättning kan man ha. Kanhända det även skulle hjälpa mitt kryddland mot områdets katter som skvätter på kryddorna. BRA TIPS. Var köper man dom. Tillägas bör att jag tänker bara vattna min egen tomt inte allmän väg. Det tycket jag inte man har rätt till.
Annars är planen att vi skall täta till befintliga buskage på husets gavlar samt sätta upp en thujahäck för insyn. Detta är den häck som växer upp fortast. Ett plank skulle komma upp i höjd ännu fortare men det måste man ju ha byggnadslov för om jag förstått det hela rätt. Framsidan kommer väl gastande oförskämda gubbar och tanter fortsatt att kunna se in på eftersom det är en hörntomt och vi inte för ha något högre än 80 cm. Men åt det hålllet så hämtar vi bara posten. Vi satte förresten upp en ny låsbar postlåda och reaktionen lät inte vänta på sig. Fel färg, storlek osv samt upplysningen om att den skulle vi inte få ha kvar länga. Vem som skulle ta bort den och varför har jag dock inte fått några upplysningar om. Områdets ungdomar kommer i alla fall inte att röra den. Vi får välse om pensionärerna orkar lyfta 75 kg betong som vi gjutit fast det hela i. Jag dagdrömmer om att göra den strömförande men det skulle ju inte fungera.
Brevbärarn har jag inget otalt med. Men ack vad det är skönt att dagdrömma ibland.
Trädgårdsmannen
Du kan ju titta lite närmare på den hos exempelvis Willab Trädgård som har den på sin hemsida. Den är inte så himla billig - men om du placerar den optimalt låter det ju som om det kan vara en överkomlig investering trots allt smile.gif
L8 B.
Häckar som är taggiga är också bra, nypon, havtorn, slånbär mfl. Dumma dumma folk mad.gif bläääää!
Hoppas det blir bättre tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon