Full version: En fråga till då..
Fru fet
eftersom jag har fått huvudvärk av att stå i solgasset hela dagen häckar jag framför datorn en stund.

Jag skall till Löta imorgon och tänkte investera i tre nya rosor till min framrabatt. Nu står där ganska skraltiga rabattrosor, jag tror att det är Alexander (skrikorange färg, tekoppstora blommor, ingen doft, fryser ner en del varje år här i z 2-3). Varje år har jag problem med rosenbladsstekel och även rosenstrit (för att inte tala om rådjuren då) i just den rabatten. Hur mycket av jorden måste jag byta ut? Rosorna delar rabatt med två stora lavendelbuskar, på våren kejsarkronor och på sensommaren rudbeckia "Magnus". Dessa vill jag helst inte bli av med. Finns det möjlighet att gräva ut bara runt rosorna? Eller skall jag krukodla / jordslå de nya rosorna till i höst och då gräva ur hela rabatten?

Sen återstår bekymret med att välja ut nya rosor men DET är ett kärt besvär smile.gif smile.gif .
kerstin z5-6
Det räcker med att byta ut jorden lokalt , om rosorna du haft stått där mindre än 10 år smile.gif
Lycka till med rosvalen smile.gif
Fru fet
Perfekt! Tack för svar! Huset är tolv år gammalt så längre än så har de inte stått där iallafall (och det får gälla för 10 år *lat*). laugh.gif
kerstin z5-6
Gräv rejäla nya gropar o ny påsejord -då blir det så bra så ..smile.gif Ett par hackade bananskal i botten skadar inte , till för kalium -om inte annat smile.gif
Fru fet
Nu har jag inhandlat! Förutsägbar som jag är blecv det två "Rose de Recht". Jag hade eg tänkt mig en klatchig rabattros men det slutar visst alltid vid de där gammaldags doftbomberna iallafall... wub.gif
Nu skall fula Alexander bort,bort så fort jag komer hem!

Löta var fint som vanligt kan jag meddela och det blev förutom rosorna ett gäng perenner som fick följa med hem (några vita sockblommor och några tremastarblommor) och ett gäng fröpåsar till sommarsådd av grönsaker! smile.gif smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
två ?, du måste ha en vilja av stål laugh.gif laugh.gif laugh.gif
men de gammeldags doftbomberna är väl underbara !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon