Jag har 3 olika äppelsorter som spaljeträd. Träden är ca 3 år gamla. 2 av dem ser ut att må bra, men det tredje, Hampus, har vissnat fullständigt. Löven har fått en obehaglig orange färg och har vissnat . Är Hampus död? Jag har varit borta den senaste veckan, då det varit torrt och varmt. Men ett par år gammalt träd behöver väl inte vattnas? Vad ska jag göra med Hampus? Om Hampus är död kan jag då ersätta honom med ett annat spaljeträd?
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2006, 16:03
Vid rejält torrt och varmt väder kan även gamla etablerade träd behöva vattnas det beror på hurpass fuktighetshållande jord man odlar i. 3år är ju nästan som nyplanterade träd, det är ganska kort tid i ett träds liv så de hade definitivt behövt flera rotblötor under säsongen så det är nog risk att det torkat ihjäl men man kan ju testa ge rejält med vatten och se om trädet skjuter nytt grönt.
Och ja du kan sätta ett nytt äppelträd ifall trädet skulle vara dött, byt isåfall gärna ut en del av jorden i planteringshålet med jord från en annan del i trädgården det kan vara säkrast även om trädet inte stått så länge kan det inte skada att ha ner lite jord som det inte stått äpple i.