|
Full version: streptocarpus
I våras så tog jag en bit av denna blomma,stoppade i jorden och hoppades på ett nytt skott från den,det var i början på April men det händer ingenting den är fortfarande grön ock verkar ha satt sig i jorden men nää ,fins det någon som har erfarenhet av denna blomma ,är det bara att slänga eller.
CITAT (storm @ 09-07-2006, 17:33) I våras så tog jag en bit av denna blomma,stoppade i jorden och hoppades på ett nytt skott från den,det var i början på April men det händer ingenting den är fortfarande grön ock verkar ha satt sig i jorden men nää ,fins det någon som har erfarenhet av denna blomma ,är det bara att slänga eller. streptocarpus är lååååååångsam... prova ställ den nånstans där den har undervärme och vattna noga.
CITAT (jennyp @ 09-07-2006, 23:14) CITAT (storm @ 09-07-2006, 17:33) I våras så tog jag en bit av denna blomma,stoppade i jorden och hoppades på ett nytt skott från den,det var i början på April men det händer ingenting den är fortfarande grön ock verkar ha satt sig i jorden men nää ,fins det någon som har erfarenhet av denna blomma ,är det bara att slänga eller. streptocarpus är lååååååångsam... prova ställ den nånstans där den har undervärme och vattna noga. den har värme och jag vattnar,men jag kommer aldrig göra om det,jag väntar en stund till kommer det inget så åker den,
kristerh
10-07-2006, 12:42
får jag hänga på med en fråga jag med ang streptocarpus; jag köpte i höstas en sån där med bara ETT enomt blad, den har blommat hela vintern men nu verkar den ha blommat klart, samtidigt som det kommer nya blad från bladroten på den gamla, vad gör jag? häller den på att förvandlas till en "vanlig" streptocarpus krister
CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 13:42) får jag hänga på med en fråga jag med ang streptocarpus; jag köpte i höstas en sån där med bara ETT enomt blad, den har blommat hela vintern men nu verkar den ha blommat klart, samtidigt som det kommer nya blad från bladroten på den gamla, vad gör jag? häller den på att förvandlas till en "vanlig" streptocarpus krister De där ska bara vara ettåriga tyvärr, det är i alla fall vad jag har hört. Den kanske skjuter nytt för att det stora bladet ska dö?
CITAT (Emma_ @ 10-07-2006, 14:31) CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 13:42) får jag hänga på med en fråga jag med ang streptocarpus; jag köpte i höstas en sån där med bara ETT enomt blad, den har blommat hela vintern men nu verkar den ha blommat klart, samtidigt som det kommer nya blad från bladroten på den gamla, vad gör jag? häller den på att förvandlas till en "vanlig" streptocarpus krister De där ska bara vara ettåriga tyvärr, det är i alla fall vad jag har hört. Den kanske skjuter nytt för att det stora bladet ska dö? det är så som Emma_ skriver, förutom att den inte är ettårig, den är antagligen monokarp(dör efter blomning) mvh zazu
CITAT (Zazu @ 10-07-2006, 15:55) CITAT (Emma_ @ 10-07-2006, 14:31) CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 13:42) får jag hänga på med en fråga jag med ang streptocarpus; jag köpte i höstas en sån där med bara ETT enomt blad, den har blommat hela vintern men nu verkar den ha blommat klart, samtidigt som det kommer nya blad från bladroten på den gamla, vad gör jag? häller den på att förvandlas till en "vanlig" streptocarpus krister De där ska bara vara ettåriga tyvärr, det är i alla fall vad jag har hört. Den kanske skjuter nytt för att det stora bladet ska dö? det är så som Emma_ skriver, förutom att den inte är ettårig, den är antagligen monokarp(dör efter blomning) mvh zazu Jaha, så kan det nog vara ja..  Det brukar dock inte omnämnas någonstans när man köper dem, och är man van vid vanliga fleråriga streppar är det inte speciellt schysst tycker jag. Tänk vad många som undrar varför de bara dör en vacker dag.
kristerh
10-07-2006, 14:59
Men den dör ju inte  ännu... den får ju nya blad, krister
CITAT (Emma_ @ 10-07-2006, 15:58) CITAT (Zazu @ 10-07-2006, 15:55) CITAT (Emma_ @ 10-07-2006, 14:31) CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 13:42) får jag hänga på med en fråga jag med ang streptocarpus; jag köpte i höstas en sån där med bara ETT enomt blad, den har blommat hela vintern men nu verkar den ha blommat klart, samtidigt som det kommer nya blad från bladroten på den gamla, vad gör jag? häller den på att förvandlas till en "vanlig" streptocarpus krister De där ska bara vara ettåriga tyvärr, det är i alla fall vad jag har hört. Den kanske skjuter nytt för att det stora bladet ska dö? det är så som Emma_ skriver, förutom att den inte är ettårig, den är antagligen monokarp(dör efter blomning) mvh zazu Jaha, så kan det nog vara ja..  Det brukar dock inte omnämnas någonstans när man köper dem, och är man van vid vanliga fleråriga streppar är det inte speciellt schysst tycker jag. Tänk vad många som undrar varför de bara dör en vacker dag.  jaa, men antagligen så "glömmer" de berätta det för att man ska köpa en ny
CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 15:59) Men den dör ju inte  ännu... den får ju nya blad, krister då har du nog inte en sådan eller så sätter den skott för att det stora bladet ska dö
kristerh
11-07-2006, 10:58
CITAT (Zazu @ 10-07-2006, 16:01) CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 15:59) Men den dör ju inte  ännu... den får ju nya blad, krister då har du nog inte en sådan eller så sätter den skott för att det stora bladet ska dö  nu kommer det flera blomstänglar oxså  , de gamla är överblommade så de klipper jag bort. Skumt detta  har läst lite på nätet om att de storbladiga dör efter blomningen, men mitt jätteblad ser friskt ut, samtidigt som det kommer ca 4 blad som verkar växa fort, och dessutom kommer det nya blomstänglar... förklara det någon krister
kristerh
11-07-2006, 10:59
Förlåt storm, att jag har kapat din tråd, kunde skriva en egen, det bara blev så krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|