Full version: streptocarpus
storm
I våras så tog jag en bit av denna blomma,stoppade i jorden och hoppades på ett nytt skott från den,det var i början på April men det händer ingenting den är fortfarande grön ock verkar ha satt sig i jorden men nää ,fins det någon som har erfarenhet av denna blomma ,är det bara att slänga eller.
jennyp
CITAT (storm @ 09-07-2006, 17:33)
I våras så tog jag en bit av denna blomma,stoppade i jorden och hoppades på ett nytt skott från den,det var i början på April men det händer ingenting den är fortfarande grön ock verkar ha satt sig i jorden men nää ,fins det någon som har erfarenhet av denna blomma ,är det bara att slänga eller.

streptocarpus är lååååååångsam... prova ställ den nånstans där den har undervärme och vattna noga.
storm
CITAT (jennyp @ 09-07-2006, 23:14)
CITAT (storm @ 09-07-2006, 17:33)
I våras så tog jag en bit av denna blomma,stoppade i jorden och hoppades på ett nytt skott från den,det var i början på April men det händer ingenting den är fortfarande grön ock verkar ha satt sig i jorden men nää ,fins det någon som har erfarenhet av denna blomma ,är det bara att slänga  eller.

streptocarpus är lååååååångsam... prova ställ den nånstans där den har undervärme och vattna noga.

den har värme och jag vattnar,men jag kommer aldrig göra om det,jag väntar en stund till kommer det inget så åker den,
kristerh
får jag hänga på med en fråga jag med ang streptocarpus;
jag köpte i höstas en sån där med bara ETT enomt blad, den har blommat hela vintern men nu verkar den ha blommat klart, samtidigt som det kommer nya blad från bladroten på den gamla, vad gör jag?
häller den på att förvandlas till en "vanlig" streptocarpus wink.gif
krister
Emma_
CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 13:42)
jag köpte i höstas en sån där med bara ETT enomt blad, den har blommat hela vintern men nu verkar den ha blommat klart, samtidigt som det kommer nya blad från bladroten på den gamla, vad gör jag?
krister

De där ska bara vara ettåriga tyvärr, det är i alla fall vad jag har hört. Den kanske skjuter nytt för att det stora bladet ska dö?
Zazu
CITAT (Emma_ @ 10-07-2006, 14:31)
krister

De där ska bara vara ettåriga tyvärr, det är i alla fall vad jag har hört. Den kanske skjuter nytt för att det stora bladet ska dö?

det är så som Emma_ skriver, förutom att den inte är ettårig, den är antagligen monokarp(dör efter blomning)

mvh zazu
Emma_
CITAT (Zazu @ 10-07-2006, 15:55)
krister

det är så som Emma_ skriver, förutom att den inte är ettårig, den är antagligen monokarp(dör efter blomning)

mvh zazu

Jaha, så kan det nog vara ja.. smile.gif Det brukar dock inte omnämnas någonstans när man köper dem, och är man van vid vanliga fleråriga streppar är det inte speciellt schysst tycker jag. Tänk vad många som undrar varför de bara dör en vacker dag. wink.gif
kristerh
Men den dör ju inte wink.gif ännu... den får ju nya blad,
krister
Zazu
CITAT (Emma_ @ 10-07-2006, 15:58)
CITAT (Zazu @ 10-07-2006, 15:55)
krister

mvh zazu

Jaha, så kan det nog vara ja.. smile.gif Det brukar dock inte omnämnas någonstans när man köper dem, och är man van vid vanliga fleråriga streppar är det inte speciellt schysst tycker jag. Tänk vad många som undrar varför de bara dör en vacker dag. wink.gif

jaa, men antagligen så "glömmer" de berätta det för att man ska köpa en ny mad.gif
Zazu
CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 15:59)
krister

då har du nog inte en sådan wub.gif
eller så sätter den skott för att det stora bladet ska dö wink.gif
kristerh
CITAT (Zazu @ 10-07-2006, 16:01)
CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 15:59)
krister

då har du nog inte en sådan wub.gif
eller så sätter den skott för att det stora bladet ska dö wink.gif

nu kommer det flera blomstänglar oxså wink.gif, de gamla är överblommade så de klipper jag bort. Skumt detta wink.gif har läst lite på nätet om att de storbladiga dör efter blomningen, men mitt jätteblad ser friskt ut, samtidigt som det kommer ca 4 blad som verkar växa fort, och dessutom kommer det nya blomstänglar... förklara det någon wink.gif
krister
kristerh
Förlåt storm, att jag har kapat din tråd, kunde skriva en egen, det bara blev så wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon