Full version: ID-Hjälp
Inga från Närke
Hej

Svägerskan och jag var och promenerade i vårt bostadsområde och där finns en ödetomt. Där hittade vi denna blomman ca 1-1,20 hög. Vet någon vad detta kan vara. Tog med mig två stycken och det var mycket liten rot längst ner. Stammen var kal en bit men sedan kom bladen och sedan klockorna. Är det en vild blomma eller en odlad och kan den vara gammal?

Lady Hamilton
Kan det vara de stora "blå-klockorna"? Det finns både vita och blå. Här växer mest den blåa vilt. Skall försöka att hitta det latinska namnet. För de finns att köpa som frö

Stor blåklocka - Campanula persicifolia
Familj: Campanulaceae
Härdighet: Mycket härdig
Hittade namnet smile.gif
Eivor på Väddö
Jag tycker det liknar hässleklocka - C. latifolia. Finns både blå o vit.
Inga från Närke
CITAT (Eivor på Väddö @ 09-07-2006, 18:40)
Jag tycker det liknar hässleklocka - C. latifolia. Finns både blå o vit.

Jag själv tycker inte att den liknar hässelklockan för bladen sitter inte så tätt. Var ute och mätte blomman den är ca 5 cm lång ut till fliktoppen.
Hittade denna länk när jag sökte:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/...pa/camptra.html

Den vita som de kallar nässelklocka påminner mera om denna. Sedan kanske det kan vara vit blåklocka har inte kollat själv ännu som Hamilton skriver. Stämmer även med marken för det är lerjord i vårt område. Vad tror ni?
kerstin z5-6
Det där är vit hässleklocka C. latifolia alba -så där ser mina hemsådda ut på pricken -och ja de har ett lite annat bladutseende än de blå
Har ni sett de mörkblå? -de är ursnygga de med smile.gif
Whiskuchi
Vad FIN den var!! wub.gif
Inga från Närke
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-07-2006, 20:24)
Det där är vit hässleklocka C. latifolia alba -så där ser mina hemsådda ut på pricken -och ja de har ett lite annat bladutseende än de blå
Har ni sett de mörkblå? -de är ursnygga de med smile.gif

Tack för alla svaren.
Är det något att ta hem till min trädgård? Sprider de sig med frö eller med rötterna? Har de stora rötter för de jag nu drog upp var inte så stora rötter på men det var kanske för att jag bara drog. Om jag ska gräva upp några stycken hur mycket ska jag ta med?
De var väldigt vackra där de stod i en klunga i den trädgården jag var.

Nej blå har jag inte sett. Har bara den blåklocka som sprider sig som ogräs med röttterna vad du heter har jag glömt och sedan vanlig liten blåklocka.
Inga från Närke
Flyttar upp den så kanske jag får svar på mitt sista inlägg.
kerstin z5-6
javisst kan du ta hem den -den är en mycket "snäll " perenn , campanula -sprider sig hos mej obetydligt och bara på plats.
Den ljusare blå,nedan -den mörkblå blommar senare bild kommer

Inga från Närke
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-07-2006, 16:47)
javisst kan du ta hem den -den är en mycket "snäll " perenn , campanula -sprider sig hos mej obetydligt och bara på plats.
Den ljusare blå,nedan -den mörkblå blommar senare bild kommer

Tack för svaret Kerstin, hur djupt skall jag gräva efter roten fick ju bara med ca 1 cm runt stammen när jag ryckte.
Är de en vanlig eller ovanlig klocka?
Den ljusblå var också vacker. Svårt att se på bild hur stor klockan är men de är vackra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon