Jag har problem att hitta lämpliga träd till min trädgård. Då tomten är rätt small bör det inte bli för stort, max 3-4 meter. Har ni några förslag? Det kommer att stå i söderläge, och får sol nästan hela dagen.
Jag har funderat på en Japans lönn (inte blodlönnen), är det någon som har erfarenhet av dessa?
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2006, 20:07
Vilken växtzon handlar det om?
Japanska lönnar brukar nog trivas bättre i halvskugga än i soligt läge.
Det är i Kungälv, strax utanför Göteborg. Jag tror att det är zon 2.
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2006, 21:54
Här kommer förslag på några mindre träd som brukar klara sig i zon 2
Äppelträd ympat på svagväxande grundstam typ B9
Körsbär ympat på grundstammen Gisela 5 kallas pysslingsträd i handeln (men den blir runt 3-4m så, så pysslingsaktig blir den inte)
Prydnadsapel det finns många sorter som blir runt 3-5m.
Mispel (Mespilus)
Något prydnadskörsbär det finns en del som inte blir så stora
myrtille
10-07-2006, 21:32
Jag har en japansk lönn (sango kaku) stående i kruka på en balkong i nordvästläge och den har en tendens att bli lite 'bränd' i lövkanterna om man snålar med vatten. Min erfarenhet är att kombinationen mycket sol/för lite vatten inte är så bra för japansk lönn. Däremot sägs att den bör få sol för att den röda färgen ska träda fram - det gäller t.ex. den sorten som har röda löv (atropurpureum) eller min sort som har röd stam. Den är också känslig för blåst.
CITAT (HannaB @ 09-07-2006, 21:01)
Jag har problem att hitta lämpliga träd till min trädgård. Då tomten är rätt small bör det inte bli för stort, max 3-4 meter. Har ni några förslag? Det kommer att stå i söderläge, och får sol nästan hela dagen.
Jag har funderat på en Japans lönn (inte blodlönnen), är det någon som har erfarenhet av dessa?
Klotrobina är inte helt fel ca 2 m och en vacker klotrund krona helt av sig själv!
Silverpäron (Pyrus salicifolia 'Pendula') är en av mina nya favoriter, kallas även "nordens olivträd". Tål sol och även torka bra! De går att köpa med högt ympställe och blir då 3-4 meter höga. Det finns ett fint (men snett) silverpäron att kolla på i Botaniska trädgården i Gbg, står rakt över cafeét mot japandalen till.
Se även tidigare tråd:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...3c6440f60d28362Vi har även en prydnadsapel som också kallas barnäpple (Malus "Rescue") som inte blir så stor (cirka 3 m) och får små (cirka 4 cm), ätbara frukter.
Tack för alla förslag!
Jag måste tillägga att det ofta blåser här, så jag kanske måste släppa tanken på en japansk lönn? Jag skall kolla upp era förslag lite nogrannare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.