Full version: Avenbok häck
HannaB
Jag vill plantera en avenbok häck. Min man är inte lika säker. Jag behöver en bild på en fin och tät häck. Är det någon som har en sådan i sin trädgård? Jag skulle bli tacksam om ni kan skicka en bild, samt med uppgifter på hur gammal häcken är.
KURT
Gå/åk hellre runt i villakvarter (gärna under olika årstider) och sök en vacker häckväxt som passar med omgivningen. Det är, eller borde i alla fall vara, fullständigt omöjligt att välja häckväxter från bilder. Skall man plantera avenbokshäck så brukar de ofta ta ett tag på sig att etablera sig. Köper man högre plantor så tjänar man ett par år (men det kostar också mera!).
fruberglund
Vi har ingen häck men väl en berså av avenbok. Tycker den är jättefin och tät och skulle gärna ha den som häck också. Tycker dock den är mycket finare nu när den är lite vildvuxen (har inte klippt den än). Här är en bild på den.

Sommartorparn
fel... wink.gif
emmasofie
För att spinna vidare på din icke klippta avenboksberså fru Berglund; måste man klippa avenboken eller kan man låta den växa fritt som en friväxande häck? Hurdant är växtsättet?

Hur lång tid tar det för en avenbokshäck att etablera sig? Såg i något inlägg här att någon föredrog bok istf avenbok, vad skiljer dessa åt?

Hoppas inte du tycker att jag snodde din tråd HannaB?
Tack och hej!
/emma
Gossen Ruda
En avenbokhäck blir tät och fin på 5-10 år, det beror lite på förhållandena. Den måste klippas annars sticker den iväg både på höjden och bredden. 10-15 meter hög blir den utan större problem, det är egentligen ett träd man håller nerklippt.
KURT
CITAT (emmasofie @ 11-07-2006, 20:27)
För att spinna vidare på din icke klippta avenboksberså fru Berglund; måste man klippa avenboken eller kan man låta den växa fritt som en friväxande häck? Hurdant är växtsättet?

Hur lång tid tar det för en avenbokshäck att etablera sig? Såg i något inlägg här att någon föredrog bok istf avenbok, vad skiljer dessa åt?

Hoppas inte du tycker att jag snodde din tråd HannaB?
Tack och hej!
/emma

Avenboken har "naturligt" ett mera krokigt växtsätt, både för stammen och grenarna. Det gör att den bildar tätare häckar. Men bok kan fungera utmärkt som häck, används endel i officiella trädgårdar, där man släåppper upp häcken lite högre.
HannaB
Det är helt ok att du spinner vidare på min fråga.

Vi har faktiskt åkt runt och tittat på just avenbok häckar (mest på "officiella" platser). Vad jag reagerade på var att de ofta saknar löv längst ner. Och att de planteras i dubbla led. Men kan det vara så att det var en vanlig bok, och inte avenbok, som vi såg? Hur ser man skilnaden?
Gossen Ruda
Mina avenbokshäckar har blad ända ner. Skillnaden är att boken har släta, blanka och helbräddade blad, avenboken har vågiga, mattare och sågade blad
emmasofie
Kan man klippa så man inte får det kantiga utseendet? Så att det blir något mellanting mellan klippt häck och friväxande? Jag vill ju egentligen ha friväxande som sagt men hittar inte den växt jag vill ha...

Någon som vet skillnad i hur snabbt bok/avenbok växer, höstfärger mm? Vilken typ av jord trivs de på? Sol/inte sol
Jag är intresserad av allt!

tack igen!
/Emma
fruberglund
CITAT (emmasofie @ 11-07-2006, 20:27)

Vi har den inte vildvuxen utan klipper den men jag tycker den är finare när den är lite vildvuxen. Fast klipper man den inte drar den iväg så mycket att man knappt kan sitta i den längre tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon