Full version: En katt till
ifibi
Jag funderar på att skaffa en till katt. Jag har redan en treårig kastrerad perser och tänkte att hon skulle få en kompis...

Tror ni att det skulle funka? Vilka erfarenheter har ni som har flera katter?
Whiskuchi
De flesta katter uppskattar sällskap. Tänk på att inte skaffa en alltför aktiv kompis bara - persern är ju en lugn ras smile.gif
(kanske en vuxen katthemskatt? Då kan du välja en som är lugn, samtidigt som du gör en god gärning)

edit: jag har tre katter ihop. Hade jag fått göra om något hade jag inte valt tre honor - trots att de är kastrerade kan det bli lite hon-bitchande ibland. Fast hade jag gjort om och skaffat hanar hade jag ju inte haft mina underbara småtroll wub.gif
catlady
Vi har en 3-årig reserverad dam och en knappt ett-årig nyfiken kille, och även om de inte drar jämt hela tiden så har de det bättre med varandra än ensamma när vi är borta hela dagen eller en helg då doch då! Katter är visserligen inte flockdjur, men de är definitivt inte gjorda för att tillbringa hela dagarna instängda alldeles ensamma heller! En liten pojke är tydligen det lättaste att introducera till en etablerad honkatt. Vet inte om det är tvärtom med hankatter. Det är svårare att introducera en vuxen katt, men i gengäld så vet du vad du får, som whiskuchi sa. Det kan ta mellan 1 vecka och två månader innan de två katterna kommer överens, men efter det så fungerar det i 99 % av fallen, så kör på bara! wub.gif smile.gif
Ramoth
Eller också kan det ta längre tid ....
V itog hem en två årig kastrat i februari.
*Nu* går det riktigt bra ... wink.gif
Men så är vår Nano en riktigt styvnackad grabb som inte vill ge med sig och inse vem som är drottning i huset wink.gif

Vill med detta inte avskräcka från att ta in en vuxen katt, bara förbereda på att det kan ta sin tid. Det kommer säkert att vara värt besväret smile.gif

Att hitta en katt med liknande mentalitet är jätteviktigt för att båda katterna ska trivas så gott som möjligt. Förhoppningsvis kommer de ju att spendera många år tillsammans. Jag tror inte att det är helt ovanligt med "utslängda" perser eller perserkorsningar på katthem. Kanske en så´n vore nå´t? Då gör du en god gärning samtidigt !
Å andra sidan är det alltid en viss trygghet att skaffa katt från en seriös uppfödare.
Men ytterligare en katt tycker jag låter som en lysande ide oavsett var den nya kissen kommer att komma från! wub.gif
duvan_2000
INNEKATTER: 1 hane och 3 honor (alla katter är kastrerad och steliriserad)

Jag hade två katter en hane och en hona som gick hur bra som helst ihop.
När jag senare fick mig två till (yngre) honor. Så tog det ett tag innan de började att komma överrens.
Men har man bara tålamod med de små liven så kommer de till slut att bli vänner.
Men trots detta så kommer det alltid att vara rivaliteter katterna mellan.
Lilla Selma
Vi har tre kastrerade herrar varav två är bröder och flyttade till oss när sonen flyttade utomlands. Den gamle herren som var här först älskar inte de två "nykomlingarna" (de har bott hos oss i tre år nu...) men de slåss oftast inte. En av bröderna jobbar på att ta över ledarjobbet och är på god väg. Den andre brodern fräser så fort gamlingen tittar åt honom.

Men oftast är det frid och fröjd och lugnt och gott... wub.gif smile.gif

Hälsar Selma
catlady
Jag tror att två katter är det bästa egentligen. Ensam katt blir lätt just ensam, och jag tycker det verkar som att med fler än två katter så ökar frekvensen rivalitet, bråk och problem med varje katt.
Lilla Selma
Något som är kanon är att skaffa två katter med en gång när man skaffar första katten - och då helst två syskon. Våra två bröder älskar verkligen varandra och är helgoa med varann, ligger och sover ihop osv.

Så - ska man skaffa en katt - skaffa två! wub.gif laugh.gif
Zarah P
Vår Bella var fyra när vi skaffade Anton, som då var ett yrväder på 1½...
Det tog tre dagar av fräsande genom kompostgallrena (Anton var i kontoret - Bella fick resten av lägenheten) och mycket Feliway innan Bella accepterade lillkillen - men sen började de sova ihop och vara allmänt supergosiga. Idag kan de knappt vara ifrån varann - och det har bara gått ett år (drygt).

Bella var väldigt lugn när Anton kom - men hans fart har fått henne att bli lite mer busig igen - och hennes lugn kan få honom att stilla sig lite.

Det är underbart att se hur bra de trivs, när de har en kompis! biggrin.gif
Ramoth
Att ha två katter (i förhållande till att ha en) är "dubbla glädjen för halva jobbet".

Apropå antal katter i sin kattflock så tror jag att den ultimata flocken består av två eller fyra katter.
Av någon anledning tycks det oftare bli gruff om man har tre katter än om de är två/fyra. En tycks bli utanför lättare.
(För ganska länge sedan var jag långvarig och trogen besökare av Svenska katters diskussionsforum - Det är därifrån den här slutsatsen kommer)

ps. Sedan spelar så klart katternas personligheter in också.
tonic
Jag har aldrig haft problem med att föra in en ny katt till mina. smile.gif
Det är en utmärkt idé att ge henne sällskap av en katt till. smile.gif
JennyJak
Tycker jag är en mycket bra ide, då behöver den du ha inte känna sig ensam, sen skyddar den nog varandra skulle jag tro...

Har själv 2 katter, en hane och en hona och det skulle vara kul å veta om det skulle skydda varandra... huh.gif
zaaritha
Alla kvarvarande katter vi har; är släkt--utom den äldste-Zillas- men hittills har det gått bra....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon