|
Har du satt saker, eller låtit saker växa i din trädgård som ingen förstår varför? Något som andra kanske ser som ogräs, men du tycker om?
Folk på besök hemma hos mig brukar titta förvånat på en växt i mitt ena land och undra vad det är. När jag säger att "det är Gråbo", stirrar de förfärat på mig och frågar:
"Ska du inte ta bort det?!?" "Näe..." "...!!!"
zaaritha
09-07-2006, 20:59
Jag låter gatkamomill växa fritt, vitklöver, fibblor--osv.
Gubben började plötsligt att karva i min stora fina älgört...han tyckte inte den hade i trädgården att göra... Kan ju säga att jag protesterade högljutt.. Och jag har skaffat mig lupiner, digitalis, randgräs, såpnejlika, renfana m.m..och ja..en del undrar VARFÖR...
Whiskuchi
09-07-2006, 21:14
Jag ÄLSKAR åkervinda. Har inte dragit hem nån än, men.. man vet aldrig
Lady Hamilton
09-07-2006, 21:16
 Hur mycket vill du ha?!
Whiskuchi
09-07-2006, 21:17
CITAT (Hamilton @ 09-07-2006, 22:16)  Hur mycket vill du ha?!  Haha, tack för erbjudandet men jag avvaktar lite (efter att ha läst hur arga folk är på den)
CITAT (Tesa @ 09-07-2006, 22:10) Gubben började plötsligt att karva i min stora fina älgört...han tyckte inte den hade i trädgården att göra... Tack för påminnelsen. Den ska ju jag också ta in!
Lady Hamilton
09-07-2006, 21:25
Jag odlar inte men när vi "slår höggräset" så måste "gubben" spara tistlarna  Jag bara älskar denna blomma  Har så länge de blommar, alltid en bukett inne på bordet Bild på denna vackra blomma
Madeleine1
09-07-2006, 21:31
Vänderot, som alla tycker ser ut som ett ogräs, helt felplacerad. Men jag tycker att den är coooool!
zaaritha
09-07-2006, 22:20
Vänderot, bra medicinalväxt!
Jag är galen i vitpytta ,jag har den över allt .Ja överallt.
kerstin z5-6
10-07-2006, 11:12
Jag har mjölkklockan lite här o där , kan inte riktigt förmå mig att ta bort fast den sitter fel" ibland
Åkervindan låter jag slingra runt på en del ställen och jag tycker den är så vacker men det kanske är en bra ide att hålla ett öga på den innan den tar över. Bla. växer den in flera meter under min huspanel och man kan dra ut långa vissna lianer på hösten ... där gör den ju ingen nytta. Men annars är den fin.
Det tillskott till min trädgård som får folk att höja på ögonbyn och rynka på näsor i år är nässlorna som jag planterat in.
Brokbladig kirskål...kanske ändå ganska accepterad, den blir allt vanligare hos plantskolor.
Fanns i rabatten när vi flyttade hit.
Alexander-VG-zon3
10-07-2006, 12:59
CITAT (estet @ 10-07-2006, 13:09) Brokbladig kirskål...kanske ändå ganska accepterad, den blir allt vanligare hos plantskolor.
Fanns i rabatten när vi flyttade hit. åhh sån vill jag ha kan du inte skicka lite sånt på posten till mig några plantor . det bårde väl gå ha i kruka eller nåt så dte inte sprider sig . tyvärr kan jag inte betala nåt eller byta
CITAT (flaxss @ 10-07-2006, 13:59) CITAT (estet @ 10-07-2006, 13:09) Brokbladig kirskål...kanske ändå ganska accepterad, den blir allt vanligare hos plantskolor.
Fanns i rabatten när vi flyttade hit. åhh sån vill jag ha kan du inte skicka lite sånt på posten till mig några plantor . det bårde väl gå ha i kruka eller nåt så dte inte sprider sig . tyvärr kan jag inte betala nåt eller byta Jag ska se efter imorgon, finns säkert rotskott att ta upp. PM:ar dig närmare! Jo, jag har den i kruka i rabatten i det kallaste och minst gynnsamma hörnet så den håller sig på sin kant.
Övriga då? Är det inte fler som har konstiga idéer om vad som ska finnas i er trädgård?
titti49zon6
19-07-2006, 19:46
Fru fet
19-07-2006, 20:18
Jag har små violer (barnbarn efter tidigare års penséer) som växer mellan plattorna vid ingången. De borde jag väl rensa bort men de är så söta!
Annars har jag lite allt möjligt i det torrare partiet av min slänt - en fyra meter hög en, vitsippor på våren, prästkragar och midsommarblomster i juni och så här års små rödlila klintar och lite fibblor. Men de finns där "naturligt" eftersom det är en gammal skogsbacke. Får väl se hur länge de får stå kvar, tomten är liten och jag behöver utrymmet till en massa andra projekt (men enen sparar jag!)
Lemonne
19-07-2006, 22:31
Jag älskar min Gurkört! Den fyller ju visserligen en funktion (brukar lägga dessa vackra blommor i salladen!) men alla tycker den är förskräckligt ful. Min svärfar flinade åt mig och undrade varför jag lät ogräs växa i mitt annars så pedantskötta kryddland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|