Jenny & Vilda
Nu är rosorna jag fick i torsdags från rosenposten nere i jorden. Skopan jord som jag väntat på kom inte före helgen så jag fick gräva färdigt rabatten i helgen, snacka om att det var olämplig temperatur att gräva på laugh.gif
Så nu är 9 st rosor nedgrävda, 3 st i blivande perennrabatten, 5 st på rad som ett buskage intill och en ros i en annan rosrabatt... Jag fick ta den jord som redan fanns där jag grävde (torr och mager jord som sjutton) och kommer att fylla på mera när jorden jag beställt kommer så småningom. Lite benmjöl fick de också i groparna, jag hoppas verkligen att de tar sig.

Det visade sig att det var mycket mer berg under där rabatten är än vad jag hade tänkt wink.gif så jag har valt ut de djupaste ställena för rosorna och resten får bli hem för lite tåligare perenner. De flesta rosorna har jag grävt ca 50 cm djupt, jag hoppas de klarar det unsure.gif ... Berget är inte plant utan sluttar så jag hoppas inte att det kommer stå vatten kvar under blöta perioder.

Hur mycket jord under fötterna behöver perenner iallmänhet? Kanske svårt att svara på men då menar jag inte sk stenpartiväxter (såna kommer det bli där berget är som ytligast, ungefär 10-15 cm under jordytan...
kerstin z5-6
Det där blir nog bra det smile.gif

perenner som är stora o näringskrävande kan behöva 30 -40 cm -Välj torktåligt o lågt till dina 10-15 cm ställen så går det utmärkt smile.gif
Bra jord kompenserar mycket i förhållande till litet jorddjup
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon