Monica, Norrbotten zon 5
Hur tätt bör man plantera krukodlade bärhäggmispelplantor (Amelanchier alnifolia) för att de ska bli en någorlunda tät friväxande häck?

Enligt plantskolan ska man sätta tre stycken per meter men jag tycker det låter tätt. Jag kan förstå det om det gäller barrotade plantor som ju är mycket mindre än krukodlade.

Häcken ska bli ungefär 16-17 meter lång men jag har bara fått tag i 14 plantor hittills. Vi får komplettera till våren. Frågan är bara hur många fler det kommer att behövas?

Vi kommer hur som helst att gräva ur och fixa jorden hela vägen nu i sommar så blir det enkelt att plantera till våren det som fattas.

//Monica
Merlin
Jag planterade min friväxande häggmispelhäck med en meter mellan plantorna. Det är tre år sedan (jag köpte barrotade exemplar på våren) och den har växt till sig rejält. Det går knappt att ta sig igenom häcken längre då grenarna mellan buskarna börjar nuddar varandra. 3 per meter gäller nog bara om man vill ha en klippt häck.
Sommartorparn
Jag fick rådet att plantera 2-3 per meter, men det hade jag glömt, så jag satte dom 3-4 per meter. Satte dom i dubbla rader så att dom står omlott.

Jag vet ännu inte hur det blir när häcken växer upp, men jag borde nog inte ha satt dom så tätt. Dom skickar redan ut rotskott, så därför hade dom gott kunnat sitta glesare. (se bild i mitt album) Tanken är att det ska bli en friväxande häck som ska skydda mot vind. Hoppas och håller tummarna för att plantorna aldrig blir mer än 1,5 meter breda för det har jag lovat bonden min granne, då jag planterade precis i tomtgränsen.....

PS. Jag hade barrotade häckplantor, krukodlare är ju betydligt yvigare, så jag tror det kan vara svårt att få plats med 3st på en meter.

mera PS. Om ni ska komplettera senare, förvissa er om att ni får från samma klon, annars kan de se annorlunda ut än de ni har planterat. Om ni har köpt e-planta och sedan kompletterar med e-planta, finns inte den risken.
Åsa, mälardalen zon 2
Dåhär ser en friväxande häck ut med A. lamarckii med lite mer än 1m mellan plantorna buskarna är runt 3-4m höga (några av plantorna i buskaget är dock schersmin tror Skanska fick slut på amelanchierplantor). Det tog ett tag innan buskarna växte ihop så har man lite mer bråttom ska man nog åtminstone ha 50cm mellan plantorna.

Tror A. alnifolia blir något smalare än A. lamarckii.

Merlin
Den som jag har är A. larmarkii. Den är inte lika hög som den på bilden rolleyes.gif men grenarna nuddar söm sagt redan vid varandra. Jag tycker att den blir finast friväxande och förutom den vackra blomningen på våren går det att koka sylt av bären (om inte fåglarna hinner före tongue.gif ).
Monica, Norrbotten zon 5
Av de svar ni gett utgår jag från att jag gott och väl kan glesa ut avståndet mellan plantorna. En meter mellan känns däremot lite glest.

Nu vet jag inte hur stor skillnad det är i växtsättet mellan de olika sorterna förutom att A alnifolia blir lägre än de andra. Om det skiljer mycket i hur de breder ut sig vet jag inte.

Jag har inget krav på att det inte ska gå att se igenom häcken och att den kan bli lite gles nertill gör inte heller så mycket.

Det blir lite dyrt att köpa krukodlade plantor men det går tydligen inte att få tag på barrotade plantor av just bärhäggmispeln.

Det ska bli spännande att få smaka på bären så småningom.

//Monica
Merlin
Kan du inte vänta till nästa vår? Min häck är rätt lång och jag köpte de i tio-pack för 198 kronor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon