Full version: Har blivit beroende
MariaS
INGEFÄRSMARMELAD wub.gif
Odlar sedan länge egen ingefära som används till skinkkok, inlagda päron, förkylningste och nya odlingar.
Hittade nyligen en burk på marmeladhyllan med ingefärsmarmelad och såg genast möjligheterna till utökat odlande. Dessvärre kan jag inte hitta något recept sad.gif Finns det möjligen någon som skulle bistå mig med detta, så är min lycka fullkomlig.

MariaS
yenny
Hejsan!

Detta recept hittade jag när jag letade runt lite:

Ingredienser
60 g riven färsk ingefära
8 dl vatten
1 kg Syltsocker

Blanda samtliga ingredienser i en gryta och koka i 5 minuter.

Tag grytan från värmen. Skumma väl. Låt stå i 15 minuter. Rör om då och då.

Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut.
KURT
Man kan också smaksätta många andra sorters marmelad med ingefära. T ex plommonmarmelad. Också andra kryddor kan passa som smaksättning till marmelad, t ex basilika, chili (skalad) eller lavendel (avkok).
MariaS
CITAT (KURT @ 10-07-2006, 08:52)
Man kan också smaksätta många andra sorters marmelad med ingefära. T ex plommonmarmelad. Också andra kryddor kan passa som smaksättning till marmelad, t ex basilika, chili (skalad) eller lavendel (avkok).

Smaksättaren känner man ju väl till. Ingefärspäroni marmeladform har väl många lyckats misslyckas med.
Lavendelblommor går utmärkt att använda som smaksättare i bl.a. äppelmarmelad...
Men det var ju den rena ingefärsmarmeladen som var mest intressant...
Men tack ändå.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon