Torpar-Anna
Det här är några buskar som kommer upp strax intill två stora gamla askar, kan det vara krusbär? huh.gif

Krusbär?
Merlin
Det ser ut som krusbär! Trodde först att det var måbär men såg sen att de fanns taggar på grenarna, så det är nog en liten krusbärsplanta. Grattis! smile.gif
Torpar-Anna
Vad roligt, tänk att jag fick krusbär på köpet oxå! rolleyes.gif
Köpte ett torp i våras nämligen.

Men... de här buskarna växer på ett alldeles tokigt ställe. Hur och när kan jag flytta dem bäst?
Merlin
Krusbär klarar att flyttas när som helst men mår bäst om du väntar tills det blir lite svalare och regnigare om du inte är beredd att vattna mycket wink.gif .
Torpar-Anna
Tack, då vet jag det.
Då ska jag bara fundera ut ett bättre ställe för dem... rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och allra bäst är att vänta tills hösten lövfällande växter flyttas helst då de är i vila = utan blad.
Merlin
Instämmer helt Åsa! Jag har visserligen flyttat mina året runt rolleyes.gif men på sommaren brukar de torka i topparna om man inte vattnar ordentligt (vilket jag inte alltid är så noga med tongue.gif ). Jag flyttade för en månad sen 3 vita vinbärsbuskar och de har tappat en del blad men bären har klarat sig och är jättegoda.
RibesRubusVitis
Fast det kan ju också tänkas vara grön taggrips, Ribes divaricatum.
Torpar-Anna
[QUOTE] Fast det kan ju också tänkas vara grön taggrips, Ribes divaricatum. [QUOTE]

Va? Vad är det?! unsure.gif
RibesRubusVitis
Det finns alltså utöver vinbär och krusbär diverse andra Ribes-arter, som mest odlas som prydnad. Måbär används som häckväxt; den ger ju bär men dessa smakar inget vidare. Gullrips och rosenrips blir vackra prydnadsväxter. Grön taggrips kallas ibland spärrkrusbär och används ofta som ympunderlag när man framställer stamkrusbär.

Men det är fortfarande möjligt att du verkligen har fått en krusbärsbuske!
Torpar-Anna
Kanske en dum fråga... men hur vet man om det är riktiga krusbär?

Det märkliga är, tycker i alla fall jag, att de här buskarna kommer upp precis intill stora gamla askar. Det är ett ställe på tomten där det är lite igenväxt nu. Vet inte hur det har sett ut där förut, det är ett gammalt torp med trädgård som jag alltså köpte i våras. Annars har jag inte sett till några krusbär nån annanstans, jag har vinbär på ett helt annat ställe nära själva torpet.
anna_rispan
det enda tvärsäkra jag vet är att vänta tills det blir bär... sad.gif men det kommer säkert bättre svar snart
RibesRubusVitis
Hur skulle någon kunna överträffa det svaret? Vänta och se är såklart det rätta. Själv hittade jag krusbärsplantor inne i täta snår under urgamla äppleträd på den övergivna odlingslotten intill min egen. Vita vinbär hittade jag av en slump i ett mörkt buskage på min egen lott, som jag då haft i flera år. En gång var det säkert glest mellan späda ungträd, och särskilt krusbär sprider sig också med naturliga avläggare. Det kan rentav ha varit en frösådd.
Torpar-Anna
Många frågor blev det - tack allihop!
Nu har jag nog kläm på det. tongue.gif
Sommartorparn
CITAT (Torpar-Anna @ 10-07-2006, 20:19)
Det märkliga är, tycker i alla fall jag, att de här buskarna kommer upp precis intill stora gamla askar.

Fåglarna har väl suttit i asken och skitit ut krusbärsfrön..... (?)
Själv har jag senaste tiden hittat ett flertal små frösådda krusbärsbuskar under andra buskar när jag har röjt. Kan det bli nya goda sorter, tror ni, eller blir det surkrusbär? Finns det en poäng med att spara alla för att se om de smakar olika? Egentligen har jag inte behov av så många....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon