Mina föräldrar har en stor tomt som det inte blir mkt gjort med pga att de har ganska styv lerjord. Potatisodling på friland gav vi upp ganska omgående, de odlas nu i pallkrage i köpejord. Rotgrönsaker är svårt över huvud taget. Vi hade ambitionen att inrikta oss på sådant som växer ovan mark istället och göra en fruktträdgård och en parkdel med träd och buskar. Tyvärr dog plommonträdet som jag fick i studentpresent och jag misstänker att det stod för blött så att rötterna kvävdes, för leran torkar nästan aldrig upp. Måste man alltid tillsätta 2 kbm torv/ jord när man planterar i lera eller finns det träd och buskar som skulle kunna göra tomten lite lummigare? gärna ätbara frukter oxå?
Det enda som trivs i fruktväg verkar vara körsbärsträdet men det står i en slänt så det dränerar lite mer runt det. funkar äpplen på lerjord? Alla gamla äppleträd på tomten står på den högre och torrare delen förutom ett som står i "leråkern". Våra svarta vinbär står oxå i en lite lerigare del av trädgården och de verkar klara sig hyfsat. Men det vore roligt om det hade gått med äpplen för de gamla träden är inte så mkt att ha längre.