Full version: Toppa tomatplantan?
akagebeck
Hej!
Läste just följande på "Aktuellt i juli" på Odla.nu:

"Tomatplantorna kanske behöver tjuvas och toppas nu? Du vill väl ha solmogna tomater nu och inte ett 2-meters "tomatträd"? Toppar du inte, hinner den kanske inte utveckla mogna tomater då kraften går åt för att växa"

Nån som vet ungefär hur högt en planta ska vara när det är dags att toppa?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är lite tidigt tycker jag att toppa tomater nu, jag själv brukar toppa i slutet av augusti-början av september jag odlar i kallväxthus. Man toppar växten när man inte vill ha några nya bebistomater man vill då bara få tomaterna på plantan att mogna lite snabbare. Mina tomater är nog en 4-5m vid toppningen men jag odlar sorter som tjuvas + jag lägger ner dem allteftersom de växer. Busktomater brukar jag dock inte toppa.

Kanske det kan vara läge att toppa i juli i norra sverige ifall man odlar utanför växthuset där kommer ju frosten tidigare. Sverige är ju ett avlångt land med olika odlingsförutsättningar.
akagebeck
Aha! Tack för svar! Där fick jag lära mig nåt nytt! smile.gif
myskmadra
Undrans vad som är bäst att göra med plantor som står ute i kruka ?
ohmy.gif smile.gif Det känns lite tidigt att toppa redan nu.....
catlady
Mina tomater ska också tjuvas och är runt 1,5 m höga nu. De har massor med gula små blommor, och en av dem har blivit en vit cm-stor början till tomat redan!
Jag blir helt chockad när jag läser att man ska vänta med att toppa tills de 4-5 m höga! Är det så det ska vara? blink.gif
yenny
Jag har gardeners delight som jag odlar ute i kruka i söderläge.
Mina är ca 1 ½ meter nu och har ca 5 klasar med tomater per planta, eller rättare sagt de två översta klasarna är blommor nu... efter det brukar jag toppa plantan... annars hinner jag inte få så många mogna tomater.
jåj
Hej.
Jag odlar i ett 40kvm hobbyväxthus utan uppvärmning.
Mina tomatplantor är av typen som tjuvas.
Jag låter de växa till takhöjd vilket är 2 till 3 metwr innan jag toppar dem.
I dagsläget är de mest kraftigväxande ca 2 meter (körsbärstomater Sungold och des nära släktingar) normalt avtar tillväxten när frukterna börjar ta kraft från plantorna slutet av augusti är för mig tiden att toppa och göra slut på tillväxten.

JÅJ
Gudahov
CITAT (jåj @ 18-07-2006, 00:28)
slutet av augusti är för mig tiden att toppa och göra slut på tillväxten.

Hur gör man denna toppning? Är det bara att klippa med sekatör lite här och var? Toppar man enbart? Eller kan man ta bort hela kvistar som inte bär blommor?

På de stora plantorna hänger ju en massa kvistar/"grenar" och dinglar utan tillstymmelse till att sätta blommor. Är det bara att klippa bort dessa när som helst under säsongen eller skall man vänta till en viss tid?
polecat
Jag har också en undran i den här frågan.
Skulle jag kunna plocka bort alla blommor istället för att toppa tomtplantan?
Jag har både körsbärstomater och "vanliga" tomater.
rosita
CITAT (polecat @ 09-08-2006, 21:50)
Jag har också en undran i den här frågan.
Skulle jag kunna plocka bort alla blommor istället för att toppa tomtplantan?
Jag har både körsbärstomater och "vanliga" tomater.

Jag skulle tro att om man tar bort blommorna, så stimuleras plantan att växa och ge nya blommor hela tiden. Är det så att man inte vill att det ska komma mer frukt, så toppar man den bara och då går all kraft till de tomater som redan finns. De kan då bli större och mogna fortare.
rosita
CITAT (Gudahov @ 07-08-2006, 03:20)
Hur gör man denna toppning? Är det bara att klippa med sekatör lite här och var? Toppar man enbart? Eller kan man ta bort hela kvistar som inte bär blommor?

På de stora plantorna hänger ju en massa kvistar/"grenar" och dinglar utan tillstymmelse till att sätta blommor. Är det bara att klippa bort dessa när som helst under säsongen eller skall man vänta till en viss tid?

Alltså, toppning innebär inte att klippa lite här och var, utan att man tar av enbart toppen.
På bilden är det en vanlig tomatplanta.

Om plantan har många blad som skuggar tomaterna, kan man klippa bort en del av dem så solen kommer åt, då mognar de fortare.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon