Full version: Berså
netaave
Hur stor ska en berså vara för att man ska kunna sitta utan att få "grenen i häcken" tongue.gif
Vi tänkte anlägga en av rotskott från syrenen.
netaave
Nähä!!! Ingen som vill mäta sin....
3 m vad tros om det då! 50 cm är det för tätt mellan plantorna?
Jag tänker göra en kvadratisk på baksidan och tror att den då börjat ta sig ordentligt till 2008 då vi inte har någon E4 här utanför längre.
Sommartorparn
Jag har för mig att ha läst någonstans att en inre diameter på 5 meter är nödvändig om man vill få plats med sittplats, men jag ska se om jag hittar den sidan....

PS. hittar ej sidan, men grundtanken var att många har problem med att deras uppväxta bersåer blir för trånga och mörka. Man måste tänka på hur breda buskarna blir, och plantera dom så så långt ut att dom inte kommer att inkräkta på det utrymme man behöver för att sitta. Man kan rita upp hur mycket plats man behöver för bordet, stolarna, och kunna röra sig därinne (även med gäster) + därefter lägga till hur mycket plats buskarna behöver.
Torpar-Anna
Vi tänkte anlägga en av rotskott från syrenen. [QUOTE]

Begriper inte det där hur man citerar... sad.gif

Hur som helst, jag har tyvärr inget svar på din fråga, utan vill gärna veta hur ni har tänkt göra en berså av rotskott?
Jag funderar nämligen på samma sak...
netaave
CITAT (Torpar-Anna @ 10-07-2006, 21:01)
Vi tänkte anlägga en av rotskott från syrenen.
CITAT

Begriper inte det där hur man citerar... sad.gif

Hur som helst, jag har tyvärr inget svar på din fråga, utan vill gärna veta hur ni har tänkt göra en berså av rotskott?
Jag funderar nämligen på samma sak...

Vi bor i ett gammalt hus, över 40 år och syrénbuskarna har stått lika länge, vi har 3 st jättestora + ungefär 6 m häck.
Varje år har vi tagit bort rotskott runt buskarna för att de ska håla sig i schack, dessa har vi skänkt till behövande och sett att de tar sig.
Så nu tänker vi behålla dom till detta projekt, får kanske ta så mycket vi kan i år och fylla på nästa år, tänkte sätta med 1 m mellanrum i år och fylla ut nästa år så att det i slutändan blir plantor var 50 cm.

Hur vi gör, ja vi märker väl ut var och hur stor den ska vara, gräver en smal rabatt och planterar. Vattnar som 17 i början och håller tummarna sen.

Håller med om att 5 m nog är mer realistiskt än 3, kanske rent av 6 m. huh.gif
Torpar-Anna
Nybörjare som jag är... unsure.gif
Drar ni upp rotskotten med rötterna eller klipper ni av dem?
Och sätter ni dem direkt i jorden där de ska vara sen?
Eller hur gör man?
Sommartorparn
Man gräver upp dom med rötterna, och om man har platsen i ordning där dom ska sitta så gräver man ner dom där. Lämplig tidpunkt att göra det är på hösten efter dom har tappat bladen, eller på tidig vår. Syrener är mycket tåliga, men om man vill att dom ska växa snabbt så krävs ett visst arbete av vattning och ogräsrensning de första åren. Täcker man jorden med gräsklipp så underlättas arbetet och plantorna mår bra av det. Det tar ett par år innan de riktigt skjuter fart. Om man planterat skotten i ett dike som man håller ogräsfritt ( istället för en rad med hål), så kommer man snart att märka att plantorna fyller upp detta dike med rotskott. Alltså gör det inget om man från början planterar ganska glest. Ju mindre skotten är från början desto längre tar det innan dom kommer igång, så det är bättre att ta så stora som man kan hitta.
Torpar-Anna
Förlåt Netaave, för att jag "tar" din tråd... sad.gif

Men, jag har rotskott som har kommit upp så mycket som upp till 1 m sen slutet på april/början på maj - är det normalt att de växer så snabbt?!
Det är efter en total nedskärning som gjordes i höstas av hela syrénbuskarna (det var inte jag som gjorde det...).
Sommartorparn
Det kan hända att skotten växer så kraftigt om det är en gammal syren med kraftiga rötter som har skurits ned. Rotskotten stimuleras av sådan nedskärning. Gräv upp sådana skott så att du får med dig en hel del finrötter. Sedan måste du skära av plantan från det rotsystem den hänger ihop med. Planterar du den kommer den inte alls växa lika mycket eftersom den först behöver ett par år för att utveckla ett eget rotsystem. Det är faktiskt bra om skottet är 1 meter högt, för då kommer inte hararna åt att äta upp knopparna. Efter ett par år kan du skära ner den för att få den att buska sig. Eller så väntar du på att den buskar sig själv genom rotskott.
Torpar-Anna
Kanon! biggrin.gif
Tack för hjälpen Sommartorparn!
netaave
CITAT (Torpar-Anna @ 11-07-2006, 13:33)
Förlåt Netaave, för att jag "tar" din tråd... sad.gif

Men, jag har rotskott som har kommit upp så mycket som upp till 1 m sen slutet på april/början på maj - är det normalt att de växer så snabbt?!
Det är efter en total nedskärning som gjordes i höstas av hela syrénbuskarna (det var inte jag som gjorde det...).

Ingen fara läser själv det Sommartorparn skriver med stor behållning.
Fast vi brukar skära ner rotskott till 30 cm ungefär. Dom växer så det knakar även året efter flytt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon