akagebeck
Vi har planterat en avenbokshäck i vår och vi köpte plantor som var 1,5m höga. Börjar fundera på att formklippa den (Det kan man väl göra nu? Någon emot?)

Jag funderar på hur man ska klippa för att få en så tät och fin häck som möjligt. Ska man klippa den direkt till önskad form, eller bör man klippa "in" den för att den ska förgrena sig och bli tät?
T ex om målet är att häcken ska bli ca 1m bred, ska jag då klippa grenarna så att de blir 50cm långa på sidorna eller ska jag klippa dem kortare?
rolleyes.gif
KURT
Man behöver inte klippa in den mera för att den skall bli tätare. Se bara till att den får en genomgående stam (d v s låt den nå önskad höjd innan man klipper något på höjden). Sedan kan man alltid forma den på sidorna, så att man får den form man vill ha, Men det är ingen bråska. De flesta köper ju mindre avenboksplantor och får då ofta vänta 3-4 år innan de kan börja formklippa sin häck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon