Ville bara påminna om att styvmorsviolen står i full blom nu. Bara att plocka & ju mer ni skördar av blommorna, desto mer producerar plantorna. Blir ett underbart doftande vackert thé, med lugnande verkan!
Erika zon 4
18-05-2003, 21:09
Jasså! Det lät gott, det ska jag prova!

Tack för tipset! kan vara bra på kvällen för mig då kanske...
Man kan kandera styvmorsviol också och använda som dekoration. Vackert, romantiskt och gott.
Violer i isbitar är inte heller så dumt.
Erika zon 4
05-06-2003, 15:25
Viol i is har jag precis provat, blev jättebra! Men exakt hur kanderar man, Cilla? Jag har försökt förr men det har inte funkat så bra....
Kattmatte
16-06-2003, 13:53
Å! Tediot som man är så var det ett jättebra tips. Ska det vara färska blomster alltså? Måste pröva - och komma ihåg!!
Christoffer
18-06-2003, 09:40
Är det Viola odorata man ska plocka?
Är det den som har liknande lukt som violgodisar?
Jag kanderade blommor för några år sedan. Det blev vackert och gott. Pensla med, eller doppa i äggvita och sedan i florsocker. Ha något litet till hands (provsticka, stoppnål) för att kunna släta ut bladen om de vill krulla sig. Prova också syrener, jasmin, rosenblad, malva.
Erika zon 4
18-06-2003, 11:54
Ok, då ska jag göra ett nytt försök att kandera, få se om det går bättre denna gång!
Vanlig styvmorsviol. Jag torkar dem utbrdda på bakpapper & förvarar i burkar med tättslutande lock.
En särskilt lyckad blandning jag gjorde var av torkade äpplen, ringblomma, hallonblad & just viol. Mkt vacker att titta på & smaken var söt med en lätt honungsarom... Mmmmm!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.