Full version: tusensköna
carita
eller är det ogräsvarning?? Fast väldigt söta sådana...

funderar på att så tusensköna under ett par uppstammade vinbär precis intill barnens sandlåda. "Rabatten" är omringad av sandlådan och gräsmatta, tänkte bara piffa upp sandlådan lite, den står så ensam där...
kristerh
Och jag har köpt frön som jag tänker så i gräsmattan wink.gif
tycker de är så snygga.
krister
Biggan_
CITAT (kristerh @ 10-07-2006, 11:43)
Och jag har köpt frön som jag tänker så i gräsmattan wink.gif
tycker de är så snygga.
krister

Trivs dom så blir det bara tusenskönor till sist!
carita
hur svårutotade är dom i en gräsmatta?
Sommartorparn
Var hittar ni frön till dom vanliga enkla tusenskönorna?

Har bara sett frön till fylllda o färgade varianter i handeln.

Tycker den enkla är snyggast. I mitt tycke sprider dom sig inte tillräckligt snabbt i gräsmattan, så jag vill hjälpa till lite med att så in frön. smile.gif
carita
jag har köpt dom här tusenskönorna från från fröer.nu

http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=14864660
Sommartorparn
CITAT (carita @ 10-07-2006, 12:02)
jag har köpt dom här tusenskönorna från från fröer.nu

http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=14864660

Tack för tipset. rolleyes.gif

Du frågar hur svårutrotade dom är i en gräsmatta..... Vill du handrensa bort dom kan du få det jobbigt för dom blir många. Men å andra sidan inte djupa rötter som maskrosor. Det finns ogräsmedel man kan strolla ut över gräsmattan om man vill få bort dom.

Men jag tycker att gräsmattor är vackrare ju mera tusenskönor det finns i dom..wub.gif Mitt mål är att gräsmattan alltid ska blomma.....Har sått in vitklöver också i min gräsmatta, för då håller den sig grönare när det är torka. Har en liten söt viol också som sprider sig bra. Ska peta ner scilla-lökar också för att den ska blomma på våren.
Eva i Skåne
Jag gillar också mina tusenskönor och andra småblommor i gräset.
När tusenskönorna blommar i en stor driva kör vi ofta runt dem med gräsklipparen för att blommorna ska få stå kvar.

Vill man ha en golfgreen är det förstås inget att satsa på unsure.gif
kristerh
CITAT (Birgitta P @ 10-07-2006, 11:49)
Trivs dom så blir det bara tusenskönor till sist!

Det gör inget, jag har inte så stor gräsmatta nuförtiden wink.gif den krymper wink.gif laugh.gif då kanske jag slipper att klippa helt laugh.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon