Full version: Det blev en flicka...
amaira
Historien börjar med bladlössen.

Kikar noga inne bland fläderbuskens grenar, jodå, där sniglar sig blomflugornas larver fram medan de punkterar bladlössen i dess väg och suger i sig det smaskiga och nyttiga innehållet. Det blir en kal "väg" efter dem, där bara en del tomma bladlus-skal finns kvar.

Den här har ätit upp alla på ena sidan av sig. Där finns förresten även ett ägg, ser ut som ett risgryn. Kan det vara ett blomflugeägg? Mycket möjligt. Så snart kläcks ännu en bladlusglupsk hungrig liten typ.

Blomflugelarverna är av olika arter, det ser jag. Men vem som hör till vem vet jag inte.
Eftersom jag är nyfiken, tar jag hand om den här gynnaren som jag fotat ovan. Han/hon får följa med mig, den dagen han/hon verkar ha ätit klart och vara redo för förpuppning.

Nåja, kanske inte riktigt samma, de är ju flera... men en likadan i alla fall.

Hon tar det lugnt några dagar, men en morgon har hon förvandlats till en liten puppa.

Och så startar väntans tider. Puppan bor i en glasburk med nätlock, så den vuxna flugan inte ska rymma för mig, innan jag har hunnit identifiera den.

Så en dag - VOILÁ! Där är hon! Yes, det är en hon, det ser jag på ögonen. Och det blev en Syrphus ribesii!

Om låret på de bakre benparet varit bruna istället för gula, hade det varit en Syrphus vitripennis. Ibland kan det vara mycket svårt att skilja de olika arterna åt.

Det är lite si och så med svenska namn på flugor, oftast finns det inga. Den här kallas ibland för getinglik blomfluga.

Givetvis släpper jag ut denna lilla raring till friheten!

En dag kanske hon kommer flygande för att tacka mig genom att lägga sina ägg bland rosenknopparnas bladlöss, som denna hennes artfrände gjorde tidigare i somras.

Biggan_
Vilken fantastisk bildstory, och så lärorik! wub.gif
Gossen Ruda
Mycket fint. Eftersom jag känner min ställning som insektsexpert lite hotad måste jag komma med en rättning. rolleyes.gif Puppan är egentligen ingen puppa utan ett puparium bildat av den sista larvhuden. Den tunnskaliga puppan ligger inuti.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2006, 12:04)
Eftersom jag känner min ställning som insektsexpert lite hotad ...

Tssts tongue.gif OMÖJLIGT! Och tack för rättelsen!! wub.gif
pejori
jesus vilka bilder och vilken historia... smile.gif smile.gif
ni är så duktiga, så det är inte sant.... wub.gif
Piccante
Vilka fantastiska bilder och dessutom fick jag svar på vilken vacker fluga det var som jag stod och tittade på igår. Ska se om jag hittar några larver för de ska få flytta till mina chiliplantor som besväras av bladlöss.
Lars-Olof Arvids
Instämmer - fantastiskt fina bilder och vilken fin historia! wub.gif

Olle
Whiskuchi
Helt otroligt! wub.gif
Pirum
Fascinerande smile.gif

Insekter är intressanta.

Ja, om de inte är fästingar och därmed saknar existensberättigande, eller om de är arga getingar, hungriga myggor eller potatisvirusspridande bladlöss dådå...smile.gif
Gillan
Helt fantastiskt amaira. Blir så imponerad.
Av både kunnande och fotograferande wub.gif
Anki på Öland
CITAT (Evgeni @ 10-07-2006, 16:48)
Helt fantastiskt amaira. Blir så imponerad.
Av både kunnande och fotograferande wub.gif

Instämmer helt med föregående talare!!
Anki
Madeleine1
Vilka vackra och intressanta bilder! Tack för titten!! wub.gif
*Felix matte*
Jesses amaira! ohmy.gif Vilken bildserie och berättelse. wub.gif
Imponerad är bara förnamnet biggrin.gif
Farmor
rolleyes.gif Jag är alldeles tagen av din förmåga att berätta med ord och bild. Du är ju så bra att många, många fler än vi på Odla borde unnas att få delta i dina muntrationer.

wub.gif Tack Amaira för att du bjuder in oss i "din värld".
amaira
Oj, nu rodnar jag bestämt! (mest av glädje wub.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon