Kikar noga inne bland fläderbuskens grenar, jodå, där sniglar sig blomflugornas larver fram medan de punkterar bladlössen i dess väg och suger i sig det smaskiga och nyttiga innehållet. Det blir en kal "väg" efter dem, där bara en del tomma bladlus-skal finns kvar.

Den här har ätit upp alla på ena sidan av sig. Där finns förresten även ett ägg, ser ut som ett risgryn. Kan det vara ett blomflugeägg? Mycket möjligt. Så snart kläcks ännu en bladlusglupsk hungrig liten typ.

Blomflugelarverna är av olika arter, det ser jag. Men vem som hör till vem vet jag inte.
Eftersom jag är nyfiken, tar jag hand om den här gynnaren som jag fotat ovan. Han/hon får följa med mig, den dagen han/hon verkar ha ätit klart och vara redo för förpuppning.
Nåja, kanske inte riktigt samma, de är ju flera... men en likadan i alla fall.

Hon tar det lugnt några dagar, men en morgon har hon förvandlats till en liten puppa.

Och så startar väntans tider. Puppan bor i en glasburk med nätlock, så den vuxna flugan inte ska rymma för mig, innan jag har hunnit identifiera den.
Så en dag - VOILÁ! Där är hon! Yes, det är en hon, det ser jag på ögonen. Och det blev en Syrphus ribesii!

Om låret på de bakre benparet varit bruna istället för gula, hade det varit en Syrphus vitripennis. Ibland kan det vara mycket svårt att skilja de olika arterna åt.
Det är lite si och så med svenska namn på flugor, oftast finns det inga. Den här kallas ibland för getinglik blomfluga.
Givetvis släpper jag ut denna lilla raring till friheten!

En dag kanske hon kommer flygande för att tacka mig genom att lägga sina ägg bland rosenknopparnas bladlöss, som denna hennes artfrände gjorde tidigare i somras.