Full version: löken lägger sig
Eva-Lotta
Hej

I alla böcker jag hittar står det att när en viss del av lökblasten lägger sig ner är det dags att skörda och att detta brukar ske i början av augusti. De senaste åren har dock min lökblast börjat lägga sig redan i början av juli. Resultatet blir, som man lätt kan förstå, att lökarna inte hinner bli särskilt stora.

Någon som har någon aning om vad detta kan bero på?

Jag har flera olika land och har odlat både i mycket soligt och i mer skuggigt läge, både i ganska torr och ganska fuktig jord.

Eva-Lotta
Gurkan
Likadant här (Zon1) med löken, blasten börjar lägga sig och lökarna mognar. Jag har aldrig odlat lök tidigare men håller med om att det känns lite tidigt. Mina lökar är ca 6-8 cm i diameter så dom är ju rätt ok ändå. Minns inte exakt när jag planterade men det borde ha varit nån gång i mitten av maj.
Gurkan
Jag lyfter tråden och fyller på med info och frågor.

All min gullök har lagt ner blasten nu och alla vitlökarna börjar bli övermogna, några dar till så hade dom garanterat spruckit upp i sina klyftor. Vitlökarna drog jag upp idag och dom är verkligen jättefina, och goda, men lite små kanske ... den gula löken får stå kvar lite med sin sneda blast sen drar jag upp den också.

Är det normal skördetid för löken ?? Känns tidigt enl. alla trådar och böcker man läst.

Kan det bero på torkan och värmen de senaste veckorna eller är det normalt för Zon1 ?? Som sagt, sättlöken åkte ner i mitten av maj och vitlöken planterade jag i december förra året.

Två månader bara för den gula löken, då skulle man ju hinna med minst två skördar på en säsong. Nu blir där spenat och asiatiska kålblad istället. smile.gif

Nästa år ska jag bunkra upp med sättlök så jag har färsklök ("knipplök") från maj till oktober ... såååå gott, man kan ha det till ALLT !!! Tar ingen plats heller, bara att trycka ner där man har en ledig kvadratcentimeter.
karjo
Puttar upp den här tråden lite och undrar också hur man ska göra med gul lök. Min blast har legat länge men den är fortfarande grön. Drog upp ett par lökar idag och de var knappt nämnvärt större än vad sättlökarna var... Hur ska jag göra? Ska jag låta de andra vara kvar trots liggande blast?

Undrar också om vitlökarna. All blast hade lagt sig och börjat gulna så jag tog upp dem... Och det var inga stora lökar jag fick... den största är kanske som en körsbärstomat, max... Vad gör jag för fel? Jag tycker att jag vattnat och gödslat bra! unsure.gif
Suck!

Men jag har inte gett mig! Det _kan_ inte bli sämre nästa år (tror jag)! rolleyes.gif tongue.gif
anna_rispan
ja nu undrar jag också.

hur ser vitlöken ut när den är klar? har jag kankse missat bästa tiden??? hjälp,,,,

den är helt gul nu blatsen alltså. är det bara o slita upp den då??

o ja min gula lök har också lagt blasten, men den är garanterat fjuttig för de sysn inte över jordytan.
mari_tres
Å hur är det när vitlöken tänker börja blomma? Är det bara att ta upp, eller? huh.gif
Gurkan
Om man väntar för länge med att plocka upp vitlöken så delar den sig i sina klyftor och då blir det lite krångligt att skörda, dessutom risk att klyftorna slår rot antar jag. Om man kan se klyftorna kraftigt definierade genom skalet (gräv lite med fingret runt om) och blasten börjar gula så är det hög tid att skörda. Jag drog upp mina för en dryg vecka sen, dom är 4-5cm i diameter och klyftorna trillar isär ganska lätt men det är inget problem så länge som ytterskalet är helt. Dom ligger och torkar på altanen nu.

ang vitlök som blommar så var det en tråd om det för några veckor sen. Mina började blomma och jag nöp bort de flesta blommorna, sparade några för att se vad som hände ... vad hände ... jo, det blev som en vitlök i toppen på blasten med 100 små pytteklyftor eller hur man nu ska beskriva det. Om man kan plantera dem vet jag inte men jag krasade ner dem i närmaste land så får vi se om dom kommer upp.

Den gula löken är jättefin här, 7-8cm i diameter, blasten är nu helt gul och skalen runt varje lök gult och hårt. Dom är dessutom jättegoda.

Charlottenlöken är också klar och jättefin, men lite för stor för att vara "charlotten" (de få som är kvar ... har ätit nästan alla med blast och allt som färsklök).
rosita
Jag har skördat all lök där blasten har lagt sig. Vad jag kan förstå så växer inte löken efter att blasten lagt sig. Detta gäller gul och röd lök.

Vitlök är lite annorlunda vid skörd. Den ska skördas när blasten gulnar och innan klyftorna delar sig. Experterna säger att man ska använda riktigt utsäde, men det kan jag inte hålla med om när det gäller i min jord i alla fall. Jag satte utsädesvitlök tidigt i våras, samtidigt satte jag klyftor från en ICA-lök. Utsädeslöken gulnade snabbt, vilket i och för sig kan bero på den torra, varma sommaren. De vitlökarna har jag redan skördat och de var ganska små! Men klyftorna jag satte samtidigt från en vanlig ICA-lök, står fortfarande på tillväxt och är redan större än utsädeslöken! wink.gif
Så jag tror nog att jag nästa år sätter klyftor från ICA-lökar! rolleyes.gif

Sen tror jag att det är viktigt att vattna regelbundet under en så torr och varm sommar som i år.

Lök som börjar blomma, går inte att lagra, utan den ska användas direkt.
ingrid fuxwall
CITAT (Gurkan @ 24-07-2006, 23:45)
ang vitlök som blommar så var det en tråd om det för några veckor sen. Mina började blomma och jag nöp bort de flesta blommorna, sparade några för att se vad som hände ... vad hände ... jo, det blev som en vitlök i toppen på blasten med 100 små pytteklyftor eller hur man nu ska beskriva det. Om man kan plantera dem vet jag inte men jag krasade ner dem i närmaste land så får vi se om dom kommer upp.

Jag har med framgång satt de små lökarna som blommar i vitlöken.

ingrid
noora
Jag tror att löken vissnar när den vissnar. Vill man ha större lök ska man se till att vattna (och kanske gödsla?) under växtperioden.

Shalottenlök och gul lök brukar jag skörda när blasten vissnat. Så länge de inte står i för lerig och blöt jord kan de ligga kvar i jorden utan större problem. Plockar man dem medan blasten fortfarande är grön har de inte fått något skyddande skal än och får betraktas som färskvara.
karjo
CITAT (rosita @ 24-07-2006, 23:23)
Jag har skördat all lök där blasten har lagt sig.

Ska jag ta upp mina gula lökar då? Trots att blasten är grön men liggande? unsure.gif
Gurkan
CITAT (karjo @ 25-07-2006, 22:07)
CITAT (rosita @ 24-07-2006, 23:23)
Jag har skördat all lök där blasten har lagt sig.

Ska jag ta upp mina gula lökar då? Trots att blasten är grön men liggande? unsure.gif

Om blasten har lagt sig kommer inte löken att växa nåt mer. Låt den stå kvar tills hela blasten är gul, dra upp den och låt den sen ligga kvar och torka ytterligare i landet nån vecka eller under tak om det är risk för regn.

Hur har du gödslat i löklandet ? Lök vill ha ganska (eller tom väldigt) mycket näring för att växa bra. Jag har gödslat med hönsgödselvatten och guldvatten och fått bra lökar.
karjo
Ok, då får jag vänta tills blasten gulnat. smile.gif
ja, jag har gödslat, med blåkorn... Det jag tror har varit felet är att det växte potatis bredvid som skuggat löken för mycket och till viss del antagligen bidragit till att blasten lagt sig... unsure.gif sad.gif
Gurkan
CITAT (karjo @ 26-07-2006, 16:07)
Ok, då får jag vänta tills blasten gulnat. smile.gif
ja, jag har gödslat, med blåkorn... Det jag tror har varit felet är att det växte potatis bredvid som skuggat löken för mycket och till viss del antagligen bidragit till att blasten lagt sig... unsure.gif  :(

Hmmmm .... jo, sol är såklart bättre men mina har växt i skuggan av en fet häck av jordärtskockor (en del mitt inne bland skockorna tom.) och det har gått bra ändå. Såpass bra att jag ska prova att odla lök och jordärtskockor i samma land nästa år för att utnyttja utrymmet dubbelt !! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon