anna_rispan
Jag undrar om det är ngon som har bilder på sjuka jordgubbar så jag kan jämföra med mina.

De ser liksom utdragna ut under fästet, och det är på halvmogna som mogna jordgubbar.

Är det en sjuka eller något annat?

Ska jag kassera plantorna eller låta dem vara ett år till??
Lemonne
Jag har tyvärr inga bilder i datorn, men massor av litteratur hemma.

Fästet, är det stroppen du menar då? Som om stroppen sitter på en hals, är det vad du menar?
anna_rispan
jag har ritat en bild. som vanligt så minns jaginte hur jag får in de så den sysn här. men den ligger i mitt album under trädgårdsland
anna_rispan
jag hittade hjälp i support...
Lemonne
Det är med ganska stor säkerhet bara brist på bor som du har, ingen sjukdom, så behåll dina plantor och se till att göda med lite bor. Det är vanligt i lätta jordar och det vanligaste kännetecknet är att det bildas en "hals" mellan stroppen och själva gubben, dessutom ligger fröerna på jordgubben lite utanpå.

Lycka till!
anna_rispan
hmm, nu kommer genast följdfråga

Bor, det borde finnas i något fullgödselmedel? eller??
Eller ska jag leta rätt på något speciellt medel med mycket bor i.

Tack för svar! Vad roligt att jag kan ha dem kvar. jag tycker de är så goda. Men minmamma tyckte de var så söta så det var äckligt.
Lemonne
Det räcker med det som finns i fullgödningen! De flesta blomsteraffärer har en speciell bär-gödning som jag kan rekommendera, med bla bor, kväve och fosfor.

Som du sa, bor-brist gör gubben lite sötare, men tyvärr blir inte gubben så där snygg som man vill ha den när man ska lägga den på tårtan. Dessutom skadar det inte med lite fullgödning någon gång ibland, göd gärna nu på hösten så det gynnar induceringen. Kvävet sätter skjuts på revplantorna om du nu tar hand om dem, dessutom blir bären fastare av fosforen.
anna_rispan
jaha, men alltså, sorten ska vara söt. även utan bor-brist. men där ser man har lärt mig något nytt iallafall. kan ju vara bra att veta om jag har en syrligare sort i framtiden som helt plötsligt blir sötare.
Lemonne
Sötman relateras till fler saker än bara tillgången till bor, men det är ett bra kännetecken för bor-brist. Det tillförlitligaste kännetecknet är nog den höga halsen och att fröna ligger utanpå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon