Hej!
Jag behöver hjälp med mitt äppelträd. Det stod ganska nära huset och i höstas byggde vi in det i vår nya träaltan. Det beskärdes i våras, dock inte så hårt, vi tog mest bort skotten.
Det har grönskat och blommat men har nu börjat tappa äpplena och bladen gulnar och faller av. Vi har ett närliggande plommonträd med en hel del bladlöss men äppelträdet har inte fått så mycket på sig, mest svarta löss.
Vad kan vi göra? Jag vill verkligen inte att alla blad ska falla av redan i början/mitten på juli...HJÄLP!
Hälsn
Sara
Åsa, mälardalen zon 2
10-07-2006, 14:56
Har marken blivit störd ev. ihoppackad runt trädet under byggnationen?? Och jag vet inte vad du menar tog bort skotten. Har trädet fått vatten nu när det varit väldigt varmt och torrt en altan borde ju hindra att en del vatten kommer ner till rotsystemet (rotsystemet på ett äldre träd finns en bit bort från stammen)?
Hej!
Tack för svar! Ja, det kan ha hänt något med jorden och ev någon rot i höstas när det byggdes in. Jag var lite nervös till våren för att se om det överlevt men då det slagit ut och blommat så trodde jag att det klarat av det.
Jag har vattnat en del nu sista dagarna då det varit varmt men gjorde det faktiskt inte under första delen av värmen. Så det kanske tar sig nu, eller vad tror du?
Tog bort skotten, jag menade de utskjutande delarna som liksom växer uppåt, de "nya" delarna. Trädet är förmodligen planeterat på slutet av 70-talet.
Hälsn
Sommartorparn
10-07-2006, 16:44
Skulle tro att trädet inte får tillräckligt med vatten efter inbyggnaden, men det kan även ha andra problem. Cilla kanske dyker upp här för att råda dig, men under tiden kan du läsa på hennes hemsida om hur äppelträd vill ha det vad gäller markförhållanden, beskärning, och vilka sjukdomar dom kan lida av.
http://www.juniper.se/tradvard/
Att trädets blad gulnar och att det släpper frukten är en överlevnadsstrategi som med stor sannolikhet har med altanbygget och altanen att göra. Träd som fäller sina blad för tidigt gör det oftast för att avdunstningen från bladen ska upphöra - det är för torrt och sammanpackat i marken.
I samband med byggen brukar marken packas samman. Det innebär att den dels blir mindre syrerik och dels att den behåller och tar emot vatten på ett helt annat sätt än tidigare. Behåller vattnet längre på hösten och våren, och tar sedan inte emot.
Beroende på hur stor altanen är och hur stort trädet är påverkar sedan altanen också. Att träf släpper sina löv till marken på hösten är ingen slump. Träd behöver det organiska materialet och det liv som skapas i marken när löven förmultnar och dras ned. Dessutom blir regnbevattningen helt annorlunda med en altan. Ofta blir det alltför torrt.
Träd tar upp mest näring i markområdet kring yttre grenverket, dvs i dropplinjen - om det finns utrymme och näring där vill säga. Ett träd som både fått rötter avslitna, marken packad, en altan över rötterna, som blivit beskkuren på grenar och bladmassa som skulle kunna ge det energi - det bör må illa, fälla sina blad och absolut inte satsa energi på frukt. Att det ändå klarar bladsprickning är för att alla träd har reserver lagrade. När de är slut behöver man hjälpa det med näringsupptagningen så att det kan bygga upp nergi igen. Detta kan ske så länge som trädet har blad.
Lägg gärna in bilder på trädet och dess miljö så kan vi kanske ge tps om hur du kan behålla trädet med den altan den nu "fått på halsen".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.