anna_rispan
10-07-2006, 14:25
En kompis o jag var på självplock för första gången i våra liv. Vi plockade ca tio liter var.
Jag snoppade jordgubbar tills jag blev trött i tummen. Sen styckfrös jag till min födelsedagstårta.
Kokade lite saft på 2 liter. Frös in två liter till senare.
Mosade 2 dl jordgubbar o hällde vitvinsvinäger över.
Fyllde en glasburk med jordgubbar och hällde jordgubbslikör över. Hoppas att det blir gott till efterrätt till typ glass.
Fyllde en annan burk med jordgubbar och hällde över Vanilj konjaks-likör. Hoppas att även den blir god efterrätt.
O så åt jag rakt av så klart samt i frukost youghurten!!
Plus torkade skivor i ugnen. Kankse blev lite för torra tillslut, men inte blev de mögliga som jag var rädd för o det är bra. Tänkte piffa upp müsli med dessa senare i höst.
Biggan_
10-07-2006, 15:20
Mosa jordgubbar med en gaffel och rör i socker till lagom sötma. Detta är gott som fyllning i rulltårtor o tårtor. Går utmärkt att frysa. Rör du ner lite Certo fryspulver så får du en god sylt till ostkaka eller plättar.
anna_rispan
10-07-2006, 15:23
Vilket smidigt sätt. Det ska jag försöka ha i åtanke till nästa gång jag får jordgubbsmani!
netaave
12-07-2006, 12:16
Prova det här
KALLMIXAD JORDGUBBSSOPPA
1 l jordgubbar
6 dl passionsfruktjuice
ca 1 dl fiorsocker
1 tsk vanillinsocker
ev färska jordgubbar till garnering
Skölj och rensa bären. Kör dem till mos i en mixer eller matberedare.
Tillsätt passionsfruktjuicen och florsockret. Smaka av och blanda ner vanillinsockret.
Servera den kalla soppan med jordgubbsskivor.
Prova även likör på jordgubbar
Rensa en l jordgubbar och blanda dom hela med 3 dl socker i ett förslutningsbart kärl med vid öppning.
Häll över 37 cl sprit, vänd kärletvarje dag första veckan sen lite då och då under 1 månad.
Sila då ifrån bären och låt den stå till sig minst 3 mån.
Vi hittade en flaska vi gjort i fjol och den är underbart somrig i smaken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.