anna_rispan
10-07-2006, 14:25
En kompis o jag var p sjlvplock fr frsta gngen i vra liv. Vi plockade ca tio liter var.
Jag snoppade jordgubbar tills jag blev trtt i tummen. Sen styckfrs jag till min fdelsedagstrta.
Kokade lite saft p 2 liter. Frs in tv liter till senare.
Mosade 2 dl jordgubbar o hllde vitvinsvinger ver.
Fyllde en glasburk med jordgubbar och hllde jordgubbslikr ver. Hoppas att det blir gott till efterrtt till typ glass.
Fyllde en annan burk med jordgubbar och hllde ver Vanilj konjaks-likr. Hoppas att ven den blir god efterrtt.
O s t jag rakt av s klart samt i frukost youghurten!!
Plus torkade skivor i ugnen. Kankse blev lite fr torra tillslut, men inte blev de mgliga som jag var rdd fr o det r bra. Tnkte piffa upp msli med dessa senare i hst.
Biggan_
10-07-2006, 15:20
Mosa jordgubbar med en gaffel och rr i socker till lagom stma. Detta r gott som fyllning i rulltrtor o trtor. Gr utmrkt att frysa. Rr du ner lite Certo fryspulver s fr du en god sylt till ostkaka eller plttar.
anna_rispan
10-07-2006, 15:23
Vilket smidigt stt. Det ska jag frska ha i tanke till nsta gng jag fr jordgubbsmani!
netaave
12-07-2006, 12:16
Prova det hr
KALLMIXAD JORDGUBBSSOPPA
1 l jordgubbar
6 dl passionsfruktjuice
ca 1 dl fiorsocker
1 tsk vanillinsocker
ev frska jordgubbar till garnering
Sklj och rensa bren. Kr dem till mos i en mixer eller matberedare.
Tillstt passionsfruktjuicen och florsockret. Smaka av och blanda ner vanillinsockret.
Servera den kalla soppan med jordgubbsskivor.
Prova ven likr p jordgubbar
Rensa en l jordgubbar och blanda dom hela med 3 dl socker i ett frslutningsbart krl med vid ppning.
Hll ver 37 cl sprit, vnd krletvarje dag frsta veckan sen lite d och d under 1 mnad.
Sila d ifrn bren och lt den st till sig minst 3 mn.
Vi hittade en flaska vi gjort i fjol och den r underbart somrig i smaken.