|
Madeleine1
10-07-2006, 15:32
Jag har en Clematis Södertälje som varje år får fler och fler blommor där två motstående kronblad har ett grönt fält som går från mitten och ut till kanten. Vad kan det bero på?
Madeleine1
10-07-2006, 17:30
Så här ser det ut:
mari_tres
10-07-2006, 17:53
Om den inte ska se ut så, kan det kanske bero på nåt virus? Har för mig att virus kan orsaka sådana saker.
Madeleine1
10-07-2006, 19:22
Det som verkar så konstigt är att det alltid är två motstående blad i varje blomma. Det verkar så "systematiskt". Kan det vara virus i alla fall? Hur funkar virus på Clematis? Vad är det som angrips så att säga?
Jag trodde mer på en missbildning av något slag, något genetiskt.
CITAT (Madeleine1 @ 10-07-2006, 18:30) Så här ser det ut:  Mina beter sig exakt likadant, men för övrigt är den hur friskt som helst. Den växer så det knakar och blommar för fullt Allt eftersom, så försvinner de " gröna " fälten. Men varför de beter sig på det här viset, det skulle vara intressant att få svar på?
Madeleine1
11-07-2006, 08:20
Exaktamente. Min växer så det knakar och blommar för fullt och ser för övrigt helt frisk och fin ut. Vi får vänta och se. Jag har ställt frågan på SClS också.
CITAT (Madeleine1 @ 11-07-2006, 09:20) Exaktamente. Min växer så det knakar och blommar för fullt och ser för övrigt helt frisk och fin ut. Vi får vänta och se. Jag har ställt frågan på SClS också. :rolleyes: Om du får svar därifrån, skulle du kanske kunna vidarebefodra svaret hit
 Min Södertälje klematis får också gröna fält i blomman men är frisk för övrigt, tycker bara det är snyggt, ska nog vara så.
CITAT (Kajsa @ 12-07-2006, 00:16) Min Södertälje klematis får också gröna fält i blomman men är frisk för övrigt, tycker bara det är snyggt, ska nog vara så. Tänk att jag tycker också att det är, om än inte direkt snyggt, så väldigt charmigt Det är bara det, att om man börjar fundera, blir frågorna bara fler. Roligaste vore ju om man verkligen visste att det ska vara så
Madeleine1
12-07-2006, 09:37
Jag tycker också att det ser läckert ut, men det vore ju himla intressant att få reda på hur det kommer sig. Jag tror nog inte att det ska vara så egentligen. Har aldrig sett det på någon bild av Södertälje. De har varit helröda. Våra kanske är 'släkt', Kajsa...
Madeleine1
15-07-2006, 07:54
Det här svaret fick jag på SClS: "Södertälje gröna & röda kronblad (SClS, 2006-07-14 17:26) Ett vanligt fenomen bland viticellahybriderna. En del mer andra mindre. Oftast bara de första blommorna, sedan är de nornmala. En sort har ännu mera utpräglat gröna blombladspetsar nämligen C.'Alba Luxurians'. Luxurians betyder frodig. Vid stark kvävegödsling är de första blommorna ibland helt gröna."Nu vet jag i alla fall att det är vanligt, men inte riktigt vad orsaken är.
Så bra, då vet vi Madeleine. Södertälje tokväxte hos mig efter några år, jag grävde upp den i höstas och nu är den flyttad, det gick inte att ha den mitt i en stor rabatt, den la sig över allt. En härlig jätte blir det
Ja, tack Madeleine säger jag också. Då fick man svar på det problemet, som egentligen inte var ett problem Håller med om att den har en växtkraft som inte liknar denna värld. Praktfull! Ock dessutom blommar den ju hela långa sommaren, ända in tills dess att frosten kommer,
Vilken tur att jag läst den här tråden  annars hade jag nog trott att min Södertälje drabbats av någon sjukdom. Den gjorde inte så här förra året = år 1, då var alla blommorna "rätt" färg. Tack för att ni finns /Anki
lilla mamma
20-07-2006, 17:28
vilka blommor, går den att flytta under blomning? Min har det torrt s.a.s
Å vad intressant att läsa detta. Och vad glad jag blir att jag satte just en Södertälje i fjol, eftersom den verkar vara så lätt att lyckas med. (det var den första klematisen jag köpt) Min klättrar i ett gammalt halvrisigt plommonträd och jag har OCKSÅ undrat varför det är gröna strimmor i vissa blommor. Intressant. F ö är den ju helt underbar.
Madeleine1
21-07-2006, 10:35
Så här ser min Södertälje ut i kvällssolens motljus. Den funderar som insynsskydd och gavel på vår altan. Den är sååå vacker! 
Om nån tycker att det är kul så finns det bilder på mina clematiser i mitt album under "Clematiserna " Några inte så bra, andra lite bättre. Ursäkta alla trådar som tyvärr syns allt för mycket än så länge. Men det ska bli helt annorlunda till nästa år ( hoppas jag  ). Lilla mamma! Jag skulle inte flytta den nu, utan vänta endera till senare i höst, eller ännu hellre till våren.
lilla mamma
21-07-2006, 12:17
jag får väl mata den då, med vatten alltså. Ni ska se så små blommor en torklevande klematis får
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|