Full version: Skörda squash
Annkina
Jag har satt 2 olika squash i sommar. Det står att man ska skörda dom vid ca 7 cm längd. Men då är dom ju jättesmå. De ska vara färdiga att sködas i augusti septemer. Vet att dtta kan varirera stort, men mina är klara att skörda nu i så fall. De sorter jag har är:

Squash 'Papaya Pear F1'
och
Squash 'Gourment Globe' F1'

Båda från Lord Nelson.

Någon annan som planterat dessa sorter som kan ge råd?
Christa
Vilka sorter jag har vet jag inte men jag tycker också de är för små. Jag brukar skörda från 20 cm och uppåt. Det beror på vad man vill göra med dem. De är mjällare och godare när de är små men till en del saker kan man använda riktigt stora. Min största vägde 5,5 kg. I år har jag skördat 2 st så det är nu det börjar. Det brukar bli ganska mycket så du kan ju prova lite olika och se vad du gillar. De du har nu är nog 20 cm om någon eller några dagar.
rosita
Jag vet inte heller vilken sort jag har, men det är sommarsquash och jag brukar ha väldigt bråttom att skörda, så den första är nog bara 7 cm. Jag tar dem vid lite olika storlek vartefter jag behöver dem. Stora squash brukar jag ha med fyllning, t ex köttfärsfyllning, och små till wok, omelett o dyl. Ibland grillar vi skivad squash, det är också gott. Ja squash är gott i alla former! biggrin.gif
Eva i Skåne
Små squash tycker jag är goda att äta naturella istället för slanggurka i sallader och på mackor, men då ska de nog inte vara mycket över 20cm.
Det gäller att ta dem DÅ när man tycker de ser lagom ut för nästa gång man kikar på dem har de blivit dubbelt så stora biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Papaya Bear är ju inte riktigt formad som "vanlig" squash. Vi hade såna¨på jobbet förra året. De är godast medans de är små 7-10cm sedan blir skalet hårdare. Plantan producerar nya frukter allteftersom du plockar, låter du frukterna sitta kvar och bli gamla förväxta saker så slutar plantan producera nya frukter.

Gourmet Globe är inte heller som "vanlig" squash den är klotrund den är också bäst att skörda medans den är liten den går även att skörda när den blir större men skalet blir då hårdare + fröerna blir stora och kan behöva tas bort vid tillagning. Även Gourmet Globe producerar nya frukter allteftersom man plockar.
Annkina
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-07-2006, 21:10)
Papaya Bear är ju inte riktigt formad som "vanlig" squash. Vi hade såna¨på jobbet förra året. De är godast medans de är små 7-10cm sedan blir skalet hårdare. Plantan producerar nya frukter allteftersom du plockar, låter du frukterna sitta kvar och bli gamla förväxta saker så slutar plantan producera nya frukter.

Gourmet Globe är inte heller som "vanlig" squash den är klotrund den är också bäst att skörda medans den är liten den går även att skörda när den blir större men skalet blir då hårdare + fröerna blir stora och kan behöva tas bort vid tillagning. Även Gourmet Globe producerar nya frukter allteftersom man plockar.

Tack för svaren!
Jag får nog ge mig ut och hämta in en idag då. Testa hur den smakar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon