Full version: Sibirisk rtbuske
Ylva A
Hej

Vi har p vr tomt en stor och buskig sibirisk rtbuske.
Nu undrar jag kan man ta frn frn skidorna eller sticklingar fr att frka den? I s fall ska frna torka frst? Ska sticklingarna rotas i jord eller vatten?
Jag har ingen brdska med detta men tycker att det skulle var kul (och billigare n att kpa frdiga plant) att sjlv driva upp plantor som vi sedan tnker anvnda som hck mot gatan.
mari_tres
Vr granne har en hck sibirisk rt mot vr tomt och den frar av sig av sig sjlv. Prova att stta frn i hst som fr st ute i vinter, d borde det bli ngot. Sticklingar vet jag inte om det gr, men det kostar ju just ingenting att prova. Kolla ocks om det kommer ngra rotskott!
Ylva A
Tack fr svaret
Ok, jag ska testa
Busken har tappat mnga skidor, de ligger ju ovan jord nu, jag testar att endast flytta dem, till ett stlle dr de kan f gro ver vintern
Jag kan ju ven testa med sticklingar, ngra i vatten och ngra i jord, s fr jag se hur det blir
Ngot lr vl lyckas smile.gif
thomaswahlqvist
Testa inte i vatten, fr mig gick det inte.
KURT
Skrast r nog att gra en avlggare (se bild nedan). Fr ngra r sedan kom det in en mjldaggsart som angriper sibirisk rtbuske, den spreds fort i landet. Men i r har jag nnu inte sett ngot angrepp.

Ylva A
Tack fr alla goda rd, d r det bara att testa biggrin.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon