myrtille
Vad är det här för spår på bladet? ohmy.gif
Plantan ser ut att må jättebra annars.

Och är det så här 'clematis wilt' ser ut? huh.gif
En stjälk på plantan har gått av och när jag googlat om sjukdomen har jag läst att detta kan vara en orsak till svampsjukdomen wilt, men jag har inte kunnat hitta en bild på hur det ser ut...

Plantorna är helt nyinköpta (på ebay) och helt nyplanterade.
Åsa, mälardalen zon 2
På den första bilden är det en minerarfluga som varit framme och lagt ett ägg, larven lever sedan inuti bladet och äter en slingrande gång, detta är inget som brukar skada växten det är mera en estetisk skada.

Det andra skulle jag mera tippa är någon transportskada eller liknande, wilt = vissnesjuka brukar mera vara att allt bara hänger precis som om man glömt vattna växten.
myrtille
Några blad ser lite vissna ut men det är inte hela plantan det rör sig om. Det är nog en transportskada som du säger. Den ser ut att ha blivit klämd mellan de stödpinnar som fanns i krukan. När jag sökte på 'vissnesjuka' på det här forumet fick jag mycket information. Verkar vara det första alla misstänker när ens clematis inte mår så bra.

Tack för det insiktsfulla svaret!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon