Thuresson
Hej alla trädgårds tokiga biggrin.gif

Har varit hos min underbara syster och grävt upp en massa växter. Jag undrar nu hur länge jag törs vänta innan jag måste gräva ner dom, har nämligen inte alla rabatter klara ännu... Det är vår och höst anemoner, iris, ormbunke, gullviva, kärleksört, höstflox, prästkrage, vintergäck, fänrikshjärta.

Och så undrar jag hur långt avstånd man ska ha mellan jordgubbsplantorna?

Mvh Tina
Hannele
En vecka i skugga går la an.
Micke
Det kanske är lika bra att du tillfälligt planterar dem i andra kärl eller t.ex. odlingstorvsäckar (nog har ni sådana i Sverige?). Att få rabatterna klara för plantering har en tendens att dra ut på tiden ibland...

Vad jordgubbarna beträffar beror avståndet på hur kraftigt din sort växer. Det kan inte skada att ha dem relativt glest, sådär en 60 cm eller till och med mer, tvärtom det minskar risken för gråmögel annat oönskat om de står luftigt.

Ett litet tips: jordgubbar trivs egentligen bäst i lite surare jord, men bären blir sötare i mer kalkhaltig jord...

Lycka till!

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon