Full version: Hej alla!
mumintroll1
Hej!

Jag heter Annie och har precis hittat hit till detta forum, och passade på att lägga in några bilder. Jag har tre vackra damer (tror jag) :) i vår trädgård (zon 3) och skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med namnen. Bilder finns i albumet.
Tusen tack på förhand!
kerstin z5-6
hej !
Din första ser ut som en alba -gissar på R alba Maxima -som kan bli hög , men inte brukar räknas till klätterrosorna
Drottning Margerete -är en ganska låg polyanta ros -blommar i klasar
Har din matta blad ? hur stor är busken ?
mumintroll1
Hej och tack för svar!

Jag har en Alba maxima och den första är inte likadan. Den är mer rosa och med större blommor. Ja den har matta blad, liksom den andra rosen. Någon låg polyantha är den andra rosen ju inte, så drottningen kan vi ju då avskriva. Den blir ca 1,2-1,5 hög - en stor buske, rund i formen. Blir gärna lite "risig". Doftar ljuvligt. Blommor kontinuerligt det mesta av sommaren. Jag tar gärna fler bilder om det är lättare då /Annie

PS: En tanke slog mig så jag kollade på Rosenposten- kan det vara så att det är en Drottningen av Danmark istället för Drottning Margerethe???
kerstin z5-6
Königin von Dänemark ? menar du kanske -
här är en länk
Roslistan
Den vita rosen skulle jag vilja se i "ögat" är det grönt , snurrade kronblad o hur ser knopp o taggar ut ?
mumintroll1
Hej!

Efter att ha betraktat mina okända rosor länge och väl börjar jag tro att de är av samma sort - alltså som jag tror Drottningen av Danmark?. Funderar på vad skillnaden är mot Königen av Denmark- är det samma ros? Synonym? Båda mina rosor är milt rosa - inget grönt öga... ~Annie
kerstin z5-6
Königin von Dänemark och Drottningen av danmark är samma ros -synonymer-den jag tänkte på som är polyanta heter Dronning Margrethe

Alba, buskros-matta blad

Färg
Rosa/Laxrosa

Doft
Stark

Härdighet till zon
4

Blomtid
Medeltidig, engångsblom
Monarda
CITAT (mumintroll1 @ 11-07-2006, 01:02)
Hej!

Jag heter Annie och har precis hittat hit till detta forum, och passade på att lägga in några bilder. Jag har tre vackra damer (tror jag) smile.gif i vår trädgård (zon 3) och skulle vara mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med namnen. Bilder finns i albumet.
Tusen tack på förhand!

Jag är nästan säker på att dom två första bilderna visar en Albaros som heter Minette. En gammal ros utan stora anspråk, dock känslig för regn när den är i knoppstadiet.
mumintroll1
Ja isåfall blir det spännande nästa sommar - jag har precis utökat den lilla rossamlingen med en "Minette" och kan då jämföra dem. rolleyes.gif
Monarda
Här har jag fotat min egen Minette. Den har en förmåga att sprida sig rätt duktig så man bör ha det i åtanke vid planteringen. Hittade en uppgift att den är känd sedan början av 1800-talet.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon