Ti bee
Hmmm...
Någon som har en rabatt framför sin thujahäck? Hur mår thujan? Vi har en thujahäck, stor och hög, och jag skulle vilja anlägga rabatt framför, men vill ju inte att thujan skall ta stryk. Vad tror ni?
huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Thujan lär inte må dåligt av att man gör en rabatt vid den, man kanske inte bör höja upp rabatten sådär enormt mycket så thujans stammar får en massa jord upp på stammarna men annars så bör det gå bra. Man kanske inte ska plantera direkt upp mot thujorna utan låta det vara lite mellanrun mellan thuja och rabatt så att man inte planterar växterna direkt vid thujans stam det blir nog lite för tuff konkurrens för de blommor som ska planteras där. Thujan stjäl en hel del vatten så är det redan ett soligt och torrt läge så bör man nog satsa på torktåliga växter exempelvis stenpartiväxter.
Ann i Göteborg
En granne har planterat vivor mellan sin klippta thujahäck och vägkanten. Rabattdjupet är endast ca 20cm, men blommorna har trivts där i många år. Ser mycket fint ut, just nu blommar de !
Almdalen
Jag har Nävor i mina planteringar framför thujahäcken, och de växer och frodas.
wub.gif
Ingegerd
Margaretha
Visst går det, men det är lite opraktiskt, i synnerhet om växterna är höga. De är i vägen när man ska klippa tujahäcken.
Vi har häckfuchsia framför vår, och just nu tulpaner.
Trädgårdsmannen
Lägg gärna först en rad med plattor närmast Thuja-häcken och anlägg sedan rabatten framför plattorna. Närmast plattorna sätter du lite högre perenner för att dölja plattorna och sedan lägre framför. Plattorna gör att Thujorna dels får sol även längre ner på stammarna vilket är viktigt för att dom inte skall bli fula och dels att du har någonstans att stå när du skall klippa häcken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon