Full version: Hängig nypion?
Flyguy
Köpte för några veckor sedan en svavelpion som levererades med post, perfekt paketerad från Danmark.
Satte den i jorden och den verkade må bra, ett veck på stammen som råkat bli i transporten rätade ut sig och allt var frid och fröjd.
Efter en tid börjar den ändå att gå mer och mer i brunt och ser nu ut att vissna ner, är det någon fara, eller har den bara ledsnat på att bli plockad ur jorden och tar paus till nästa år?

Jag fick den i bra skick, en delad knöl utan jord.
Xelma
Är det för välgödslad jord "mitt på"? Pioner gillar tydligen inte gödsel rakt på, utan bara runt om.
mari_tres
Står den soligt kanske du ska prova att skugga den. Vet inte om det hjälper, men det kan väl inte göra någon skada heller...
Flyguy
CITAT (Xelma @ 11-07-2006, 12:16)
Är det för välgödslad jord "mitt på"? Pioner gillar tydligen inte gödsel rakt på, utan bara runt om.

Ingen gödning alls, bara vanlig "planteringsjord".
Knölen ligger strax under ytan.
Flyguy
CITAT (mari_tres @ 11-07-2006, 12:24)
Står den soligt kanske du ska prova att skugga den. Vet inte om det hjälper, men det kan väl inte göra någon skada heller...

Den har fått mycket sol, även om det har varit lite mer gråväder de sista dagarna nu, det kan vara värt ett försök!
Flyguy
Facit: "Mlokon" protesterade antagligen med all rätt över den omilda behandlingen, men var tydligen inte långsint. Det skymtade rött redan i höstas och nu sticker rejäla röda "tummar" upp ur marken! tummenupp.gif
Nu får vi se om den behagar att även bekänna färg och blomma, eller om den fortfarande är liite förbaskad... whistling.gif
kerstin z5-6
biggrin.gif så kul -då får du fota !
pusillus
Grattis! Svavelpion står högt på min villha lista, men den är ju sååå dyyyr -fear-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon